Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
03
01
13
Kristel Hurenkamp
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Kristel Hurenkamp
Dossier: Economie
Soort:

2013 jaar van de netwerkeconomie

Robert Handfield, hoogleraar Supply Chain Management aan de Universiteit van North Carolina (VS), verwacht dit jaar druk op logistieke dienstverleners, ketenverstoringen en een grotere rol voor relatiemanagement.

Volgens Handfield neemt de vraag van organisaties naar op maat gemaakte logistieke oplossingen toe. Logistieke dienstleners worden meer en meer onder druk gezet om klantgerichter te werk te gaan. Klanten willen alles op hun eigen manier en zijn absoluut niet bang om van merk te wisselen. Alles voor een betere deal. De wetenschapper verwacht daarom dat dienstverleners meer gaan investeren in optimalisatiemogelijkheden, nieuwe technologie en het aantrekken van talent. Dat laatste gaat overigens nog lastig worden, want een carrière in logistiek en supply management is voor veel talenten momenteel nog niet interessant genoeg.

Samen overleven
In 2013 is het jaar van de netwerkeconomie. Het is belangrijker dan ooit om relaties met andere bedrijven op te bouwen. Volgens Handfield moeten bedrijven dit jaar samenwerken om te overleven. In zijn glazen bol ziet hij daarom ook aankondigingen van grote allianties, partnerschappen en joint ventures.

Stakingen en natuurrampen
In het logistieke proces moeten bedrijven rekening houden met regelgeving, volle havens en vastzittend verkeer. Ook verwacht Handfield verstoringen in de vorm van stakingen en natuurrampen. Bedrijven moeten in staat zijn om met deze problemen om te gaan, want in 2013 ziet de hoogleraar minstens twee grote rampen gebeuren, zoals een orkaan of een grote staking. De bedrijven die deze periodes van rampspoed zullen overleven, zijn organisaties die geïnvesteerd hebben in risicovermindering en scenarioplanning.

Kostendruk en productinnovatie
De kostendruk gaat omhoog in 2013. Consumenten willen productinnovatie en vooral een lage prijs. Producten gaan minder lang mee vanwege de groeiende vraag naar nieuwe producten en alles moet zo goedkoop mogelijk zijn. Er ontstaat tussen organisaties een constante competitie om het nieuwste, goedkoopste product. Handfield denkt dat een aantal bedrijven de kostendruk niet aankan en dat uiteindelijk concurrentie te groot wordt.

Kristel Hurenkamp
Door Kristel Hurenkamp
Kristel Hurenkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.