Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
01
17
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

3 inkooptrends voor 2017

3 inkooptrends voor 2017

Op het gebied van private inkoop waren er in 2016 geen aardverschuivingen te bekennen. Toch is het duidelijk dat de economische crisis naar de achtergrond verdwenen is. Inkopers kijken weer verder dan het uitknijpen van leveranciers, de goedkoopste productielocaties en hun eigen inkoopeilandje.

Inkopers zijn druk bezig met het professionaliseren van hun vak. Dat zien Marius van der Woude, onderzoeker en docent op de Hanzehogeschool Groningen en Bert van der Stouwe, docent Hogeschool Windesheim en promovendus aan de Wageningen Universiteit. Zij definiëren drie inkooptrends voor het komende jaar.

  1. Middenweg kostenreductie en ketensamenwerking
    Van der Woude verwacht dat er meer focus komt op kosten, in plaats van prijs. “Denk bijvoorbeeld aan life cycle kosten. Meer kwaliteit kan bij deze berekening leiden tot een lagere kostprijs. Deze manier van denken zie je al bij bedrijven die vooroplopen in de markt, zoals bijvoorbeeld Philips.”

    Van der Stouwe ziet dit ook gebeuren, maar ziet tegelijkertijd tegenstrijdigheid op dit vlak. “Op dit moment ligt er weer een zware nadruk op kostenreductie. Aan de andere kant zie ik veel initiatieven om innovatie en samenwerkingen met leveranciers te bevorderen. Ik zie ook dat leveranciers steeds eerder bij innovatietrajecten worden betrokken. Inkopers moeten komend jaar een middenweg zien te vinden tussen kostenbesparingen en ketensamenwerking. Inkoop moet tegenwicht gaan bieden tegen de CEO en CFO en aantonen dat het bedrijf, bij strategische producten, meer gebaat is bij een goede samenwerking met de leverancier.

  2. Opkomst nearshoring
    “Ik zie tevens dat nearshoring weer een spurt neemt” vertelt Van der Woude. “Productie wordt teruggehaald naar Nederland en omringende landen. Dit heeft niets te maken met protectionisme of nationalisme, maar heeft puur een praktisch uitgangspunt. Je productie dichtbij organiseren, zorgt ervoor dat de keten overzichtelijk wordt.”

    Afgelopen jaar gaf onder andere Auping, in gesprek met InkopersCafe.nl, aan de inkoop van grondstoffen terug te halen naar Europa. Aluminium wordt door het beddenbedrijf weer gekocht in Nederland. Dit is duurzamer (minder transport), maar zorgt ook voor meer grip op de grondstoffen, omdat Auping nu precies weet welk aluminium ze inkopen en hoe het wordt geproduceerd.

  3. Inkoper komt uit isolement
    “Inkoop komt uit het isolement en wordt steeds meer als volwaardig gezien in de business”, stelt Van der Stouwe. “Als inkoop voorheen in de boardroom te vinden was, dan was het op een stil plekje. De CPO kwam weinig aan het woord. Dit gaat veranderen. CPO’s en inkoopmanagers hebben wat te vertellen en kunnen een significante bijdrage leveren aan het strategische welzijn van de organisatie. Dit moet Inkoop het komende jaar wel meer etaleren.”

    Dat Inkoop uit zijn isolement komt, blijkt ook uit het contact dat de afdeling legt met de rest van de business. “Inkoop kijkt steeds vaker over de schutting van hun eigen vak. Ze houden hun oren en ogen open op de leveranciersmarkt en spelen informatie door aan sales en marketing. Als deze lijn doorgezet wordt, komt inkoop nog beter tot zijn recht”, concludeert Van der Stouwe.
Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Marcel Bressers | 17-01-2017 om 21:35

    Ik kan me goed vinden in de genoemde trends voor 2017. als ik om me heen kijk wordt inderdaad op verschillende vlakken verder gekeken dan de spreekwoordelijke neus lang is. zowel intern als extern wordt er naar samenwerking en optimalisering gezocht. Het herstel na de crisis is een oorzaak van de eerste trend, de risico’s in landen die genomineerd zijn als ‘emerging market’ worden groter door instabiliteit en onzekerheid in die markten de tweede. als derde mag de inkoper zeggen dat ie langzamerhand volwassen wordt.

  • Rob Overgaag | 18-01-2017 om 12:59

    Bedankt Nancy! Het artikel sluit heel goed aan bij het Rotterdamse Inkoopseminar van Hogeschool Rotterdam op 2 febr. as. met de onderwerpen ‘ketensamenwerking & big data’! Zie voor meer info: http://www.aanmelder.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.