Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
22
09
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Koos Plegt
Dossier: Economie
Soort:

Aanbieders busjesvervoer op de fles

De kwaliteit van groepsvervoer voor gehandicapte kinderen en ouderen loopt al jaren achteruit door een te grote focus op prijs. Dit blijkt uit een noodkreet door brancheorganisatie KNV Taxi.

De verantwoordelijkheid voor de inkoop van groepsvervoer ligt steeds vaker bij lokale overheden. Het gaat om het vervoer van gehandicapte leerlingen en ouderen, vaak door middel van taxibusjes. In deze branche zijn veel kleine en middelgrote bedrijven actief, die steen en been klagen over de kaalslag in de markt. Doordat budgetten onder druk staan verloren de afgelopen jaren al 3.000 chauffeurs hun baan, ongeveer 10 procent van het totaal.

Klachten onder gebruikers
Doordat gemeentelijke inkopers vooral oog hebben voor prijs is er minder aandacht voor de kwaliteit van het vervoer. Dit leidt tot veel klachten onder gebruikers van deze diensten. Zo stelt Bertho Eckhardt, voorzitter van brancheorganisatie KNV Taxi, tegenover de NOS dat het gebeurt dat ouders van kinderen met bepaalde aandoeningen mee moeten reizen, omdat de chauffeur niet meer verantwoordelijk is. Ook worden vaak ‘gewone’ auto’s ingezet, in plaats van voor deze vorm van vervoer geoptimaliseerde voertuigen.

Kleine aanbieders failliet
Kleine en middelgrote bedrijven hebben het meest te lijden onder de situatie in de markt voor groepsvervoer. Volgens Eckhart gaan zij vaak failliet doordat zij geen concessies willen of kunnen doen aan hun service, waardoor zij te duur worden. Maar ook zijn zij niet in staat mee toe doen aan complexe aanbestedingstrajecten en weten zij niet goed hoe zij ingewikkelde offertes in kunnen dienen.

Reacties:

  • Anoniem | 22-09-2014 om 13:56

    Dit speelt al 20 jaar in het contractvervoer. De markt, de sector is niet volwassen. Continu de kreet dat de tarieven onder druk staan, maar niemand verplicht vervoerders om zo scherp in te schrijven. Gun je concurrent zijn verlies is mijn devies. Verder valt het meerwerk op bij veel contracten en de vervoerder die nog steeds hun facturatie niet op orde hebben. Opdrachtgeverschap is de andere kant, een fatsoenlijke prijs WILLEN betalen voor veilig vervoeren van passagiers en kwetsbaren in onze samenleving is er nog steeds niet bij.
    Plaats die bericht, deze column ongewijzigd over 10 jaar opnieuw en je hoeft geen letter te veranderen kan ik je voorspellen. Helaas maar waar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.