Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
03
10
16
Redactie
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Redactie
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Aeves wil na overname Benefit autonoom groeien

“We wilden altijd al marktleider worden”, stelt Sherief Abdalla, algemeen directeur van Aeves Benefit. “Twee jaar geleden wonnen we de FD Gazellen Award voor snelst groeiend bedrijf van Nederland. Vervolgens haalden we tijdens een paar heisessies het net op van onze ambities en verdere groeimogelijkheden. We hoorden al een tijd bij de grotere inkoopbureaus van Nederland. Verdere autonome groei zou onze groeicurve vertragen en daarmee het realiseren van onze doelstelling om marktleider te worden. Bovendien wilden we een robuuste partij neerzetten die voor de business niet meer afhankelijk is van de personen in het Management Team. Mede daarom besloten we een buy-and-build strategie te kiezen.”

Aeves onderzocht de markt en kwam bij Benefit uit. Een stabiele partij, die bijna 20 jaar bestaat, een goede naam heeft en qua organisatiecultuur goed bij Aeves past. De overname zorgde ervoor dat Aeves in één klap zijn eerste doelstelling behaalde. “We zijn inmiddels het grootste inkoopadviesbureau van Nederland. Dit jaar draaien we ruim 20 miljoen euro omzet. Onze volgende ambitie is om in 2020 minimaal 25 miljoen euro te behalen.”

Focus op inkoop
Is de focus van Aeves Benefit puur Inkoop? “Voorlopig wel”, reageert de directeur. “We hebben als driver altijd Inkoop, Sales en Marketing gehad. De laatste twee branches laten we niet los, maar onze prioriteit ligt met Aeves Benefit op Inkoop. We willen de twee organisaties eerst goed integreren en uitbouwen. Als dat goed staat, kijken we verder naar volgende stappen.”

Ontwikkeling van inkopers
Abdalla onthult dat ontwikkeling van eigen inkopers een nog prominentere plek in het bedrijf krijgt. “We gaan nog meer investeren in opleidingen. Benefit heeft al een talentontwikkelingsprogramma (de Benefit Academy) en een programma voor senior professionals (de Benefit Advanced Academy). Deze programma’s bouwen we uit en zetten we meer in de schijnwerpers. Goed opgeleide inkopers zijn steeds meer in trek bij bedrijven. We geven ze in twee tot drie jaar een professionele basis mee.”

Best of both worlds
“Een overname is altijd meer werk dan gedacht. Het gaat ook altijd trager dan gepland”, ziet Abdalla. “We hebben ervoor gekozen om beide bedrijven eerst parallel naast elkaar te laten doordraaien. Daarmee nemen we de tijd om ‘het beste van twee werelden’ te creëren. We voegen nu de best practices van beide bedrijven samen in één vernieuwde werkwijze. De mensen en culturen van beide organisaties blijken verder gelukkig goed bij elkaar te passen. We merken daarnaast dat er nog een aantal kleine verschillen zijn, waar we zorgvuldig mee omgaan. Benefit heeft veel goed doordachte processen; bij Aeves schetsten we processen iets meer op hoofdlijnen. Daardoor was er binnen Aeves wel meer dynamiek en flexibiliteit. We moeten de gulden middenweg zien te vinden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.