Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
09
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort:

AH-dictatuur maakt eerste slachtoffer

AH-dictatuur maakt eerste slachtoffer

De eerste grote boycot door Ahold Delhaize is een feit. Producten van Kraft Heinz zijn enige tijd uit de schappen gehaald door het fusiebedrijf. In een e-mail legt Albert Heijn zijn franchisers uit waarom de producten van Kraft Heinz worden geboycot. ‘Onze fusie is afgerond en dit is het moment om als één bedrijf, Ahold Delhaize, met een beperkt aantal van onze grootste leveranciers in de Benelux om de tafel te gaan zitten om de kansen die de combinatie biedt en onze commerciële samenwerking te bespreken’, schrijft Distrifood op basis van de e-mail. ‘Helaas blijkt Kraft Heinz op dit moment niet bereid om samen constructief naar de toekomst te kijken. Hierdoor zijn verschillende producten van Kraft Heinz niet meer beschikbaar.’

Albert Heijn boycot op het moment van de brief, 19 augustus, 28 producten van de merken Heinz, Karvan Cévitam en Venz. Een woordvoerder van Albert Heijn meldt aan Distrifood dat de boycot inmiddels achter de rug is.

Bezuinigingen fusie
De supermarktketen wil door de fusie in drie jaar tijd 500 miljoen euro aan bezuinigingen realiseren. Deze besparingen moeten komen uit goedkopere inkoop. Delhaize betaalt sommige leveranciers nu tot 15 procent meer dan Albert Heijn. Ahold Delhaize wil met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2016 de laagste van de twee prijzen betalen en is hierover in overleg met de 100 grootste leveranciers. Belangenverenigingen in zowel Nederland als België zijn het niet eens met deze strategie en geven aan dat het in strijd is met de Gedragscode Eerlijke Handelspraktijken.

AH-dictatuur
De ruzie met Kraft Heinz wordt door franchisers gebruikt om de verhoudingen tussen Albert Heijn en zijn leveranciers te schetsen. Op anonieme basis beweren de franchisers dat de supermarkt de macht heeft om te bepalen hoe afspraken met leveranciers eruit zien. Albert Heijn zou exact willen weten wat de kosten zijn die een leverancier moet maken om zijn product te produceren. Vervolgens bepaalt Albert Heijn dan wat de leverancier mag verdienen en wat hij moet betalen aan kortingen en andere bijdragen.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • H.Hopmans | 28-09-2016 om 16:56

    Jammer dat AH zijn inkoopmacht gebruikt om de eigen winst te verbeteren in plaats van het verbeteren van voedselveiligheid en het tegengaan van voedselfraude. Daarmee ontstaat nu de situatie dat AH de facilitator wordt van voedselonveiligheid en voedselfraude. Het is slechts een kwestie van tijd dat hier de advocatuur op duikt in opdracht van consumenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.