Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
09
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Genna Bostelaar
Dossier: Economie
Soort:

AH vraagt leveranciers om extra korting

AH zet een ongewone stap in haar samenwerking met levensmiddelleveranciers. De supermarktketen eist dat zij de betalingskorting de zij aan het concern geven verhogen met 2 procent.

De groei die de AH doormaakt is voor het supermarktbedrijf de voornaamste reden om leveranciers voor meer korting te vragen. “De leverancier groeit met ons mee, onder meer door groei in volume”, schrijft AH in een op 2 september aan leveranciers verstuurde brief. “Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt.”

Reden voor extra bijdrage
De supermarktketen heeft haar omzetgroei van 3,7 procent in 2011 ten opzichte van 2010 te danken aan de overname van 78 C100-winkels en 4 Jumbo-winkels. Ook is de AH gegroeid door haar stappen op de Belgische en Duitse markt. Daarnaast is het voor supermarkten over het algemeen voordelig uitgevallen dat consumenten bespaart op eten buiten de deur of afhaaldiners.

CEO Dick Boer van moederbedrijf Ahold sprak in augustus al over een eventuele bijdrage van toeleveranciers. Ahold heeft zich waarschijnlijk laten inspireren door de situatie in de VS, waar het gebruikelijk is dat toeleveranciers meebetalen aan promotieactiviteiten van retailers. De vraag is echter of AH juridisch gezien de maatregel kan doorvoeren.

Zorgen bij familiebedrijven
AH voert de maatregel per 17 september in, iets wat leveranciers zorgen baart. Veel bedrijven maken een rendement van 1 tot 2 procent, een marge die door de verhoogde betalingskorting niet meer te halen valt. Veel leveranciers zullen daardoor ‘in het rood’ schieten, zo vrezen bedrijven. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.