Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
21
10
11
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Rosa de Buisonjé
Dossier: Inkoop
Soort:

Aldi: groot door kostenreductie

De succesvolle Duitse supermarktketen Aldi bestaat dit jaar 65 jaar. Inmiddels is het concern miljarden waard dankzij de consequente handhaving van de kostenstrategie. De oprichters doen nog steeds zelf de inkoop.

Karl en Theo Abrecht zijn sinds de oprichting van hun concern verantwoordelijk voor de inkoop. Om de prijzen zo laag mogelijk te houden, wisselt Aldi regelmatig van leveranciers. Soms wisselen ze zelfs meerdere keren per jaar, weet ondernemersmagazine Sprout. Tevens gaan de broers voornamelijk in zee met kleine leveranciers die afhankelijk zijn van handel met Aldi zodat ze kortingen af kunnen dwingen.

Nadelen koopjesjacht
Deze constante drive voor kostenbesparingen en lagere prijzen heeft er voor gezorgd dat de winstgevendheid bij Aldi onder druk is komen te staan. Bovendien heeft Aldi marktaandeel ingeleverd aan onder andere Lidl en Netto, andere Duitse discountsupermarkten. Er zijn daarbij steeds meer supermarkten die het idee van Aldi overnemen en het inkoopspel feller spelen. Is de Aldi-formule binnenkort dan over haar  houdbaarheidsdatum heen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.