Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
31
07
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Supply Chain
Soort:

Aldi onderzoekt Brexit-voorbereidingen leveranciers

Aldi onderzoekt Brexit-voorbereidingen leveranciers

De Britse tak van Aldi heeft een mail gestuurd naar haar leveranciers waarin het ze vraagt om na te denken over de gevolgen van Brexit. De retailer wil dat zij voorbereid zijn op een ‘harde’ Brexit, waarbij de Britten na een vertrek uit de EU onder de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WHO) vallen. Daarnaast heeft Aldi in haar mail aangeven dat het met de leveranciers wil werken om de pijn van Brexit te verzachten. Ook wil het ze helpen de politieke implicaties van het Britse vertrek uit de EU beter te begrijpen.

Volgens The Sunday Times bestond de mail uit een spreadsheet waarin de leveranciers 15 vragen moesten beantwoorden, over onder meer de herkomst van hun producten en het aantal EU-werknemers dat ze in dienst hebben. Ook werden ze gevraagd in hoeverre WHO-tarieven invloed zouden hebben op hun producten.

Ophopen
Giles Hurley, koffieleverancier voor Aldi, liet aan The Sunday Times weten dat bijna alle retailers hun leveranciers nu soortgelijke vragen voorleggen. Ze zouden vrezen dat ze straks geen EU-goederen op de schappen kunnen leggen. Die angst lijkt Brexit-minister Dominic Raab ook te delen. Hij kreeg afgelopen week veel kritiek op zijn suggestie dat retailers voedsel moeten ‘ophopen’ voor het geval er een ‘harde’ Brexit komt.

Prijsstijgingen
Aldi heeft nog niet officieel gereageerd op de berichtgeving in The Sunday Tines. Andere supermarkten hebben wel publiekelijk zorgen geuit. Roger Burnley, CEO van Asda, vreest bijvoorbeeld dat een harde Brexit gaat leidend tot ‘rottend voedsel aan de douane’ en bijzonder negatieve financiële gevolgen gaat hebben voor de sector. En Dave Lewis, CEO van Tesco, denkt dat het Britse vertrek uit de EU kan leiden tot grote prijsstijgingen van dagelijkse producten.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.