Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
22
07
11
Wim Nieland
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Wim Nieland
Dossier: Column
Soort:

Amnesia memoria del natio redimo

Laatst las ik over een onderzoek naar de perceptie van mensen over hun eigen IQ. Ik weet de exacte getallen niet meer, maar blijkbaar denkt het overgrote deel dat zijn of haar IQ bovengemiddeld is. Dat is natuurlijk een grappige constatering die best menselijk is. Ik vermoed dat we op dezelfde manier ons eigen geheugen overschatten.

Want hoe goed is ons geheugen nu eigenlijk? Ik doel daarmee op de kennis die we hebben opgeslagen in dát deel van onze hersenen dat verantwoordelijk is voor inkoopactiviteiten: onze inkoopkwab. Die is natuurlijk bovengemiddeld ontwikkeld en door anabole steroïde, in de vorm van NEVI opleidingen, zo groot geworden als de lever van een alcoholist. Toch lijken we er maar heel kort ervaringen in op te slaan. Het valt me regelmatig op dat zelfs heel ervaren en respectabele inkopers in dezelfde valkuil stappen als waar ze een paar jaar geleden met veel moeite uit zijn gekrabbeld.

Zo sluiten inkopers nog steeds tienjarige outsourcingscontracten op ICT-gebied af of stoken ze de concurrentie in de taxi-branche zo hoog op, dat de er meerdere bedrijven door failliet gaan. Verder zie ik regelmatig dat aanbestedingsspecialisten zulke slecht doordachte en overgespecificeerde bestekken de markt opslingeren, dat er in het beste geval slechte offertes terug komen. Of ze verheffen social return in aanbestedingen tot doel. Het is aardig dat er tegenwoordig goede nieuwssites op internet zijn die je dagelijks de inkoop-nieuwtjes op een dienblaadje presenteren. Ik vind het vermakelijk om de inkoop-gossip te volgen en me daarover te verbazen. Aan de andere kant is het ook zorgelijk dat we van de lessen uit het verleden niets schijnen te leren.

Een groot deel van ons geheugen wordt ingepikt door onbenullige zaken. Als we in staat zouden zijn om nog wat selectiever te zijn in het gebruik van onze eigen opslagcapaciteit, dan zouden we minder last hebben van geheugenverlies. Dan kunnen we betere inkoopprestaties laten zien. De oude Grieken hadden daar al een mooie gezegde voor "Amnesia memoria del natio redimo". Maar hoe breng je dat in praktijk? Dat is nog best lastig. Sowieso is het lastig om momenteel iets aan te nemen van Grieken…

Toch zijn de inkoopgeschiedenislessen van grote waarde. Stel je open voor ervaringen van anderen, train die inkoopkwab en raadpleeg websites en fora. Maar vooral, overschat je eigen kennis en kunde niet.

Wim Nieland
Door Wim Nieland
Wim Nieland is directeur publiek bij AevesBenefit; hét inkoopadviesbureau voor Advies, Werving & Selectie, Detachering en Outsourcing. Kijk voor meer informatie op de website van AevesBenefit (AevesBenefit.com).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.