Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
01
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Rosa de Buisonjé
Dossier: Inkoop
Soort:

Andere strategie, andere inkoop

Shared value creation steunt op compleet nieuwe bedrijfsstrategieën die de economische en sociale situatie verbeteren terwijl ze tegelijkertijd de concurrentiekracht vergroten. In dit proces is volgens Michael Porter, professor aan Harvard Business School, een belangrijke rol weggelegd voor de inkoper.

De nieuwe manier van inkopen houdt volgens Porter in dat inkopers rekening dienen te houden met de omgeving. “Door te kijken naar de omgeving en bijbehorende problemen, realiseer je als inkoper de grootste successen”. Shared value creation is volgens Porter een perfect instrument om die successen mee te realiseren. “Het is essentieel dat dit principe door de gehele supply chain wordt toegepast”. Van inkopers wordt een compleet nieuwe manier van werken verwacht. Porter waagde zich tijdens echter tijdens het International Supply Management Congres niet aan concrete uitspraken over deze nieuwe rol.

Omarm
Volgens Porter is het hoe dan ook noodzakelijk om als inkoper de verandering te omarmen. “Als je de nieuwe manier van inkopen niet snapt, kun je net zo goed gelijk stoppen”. MD Ramesh, directeur van supply chain management-bedrijf Olam Africa, beaamt deze visie. “Als inkoper kun je niet meer achterblijven nu. Shared value creation is de toekomst, ook voor inkoop.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.