Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
22
05
10
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Animal Firm

Je kunt er van zeggen wat je wilt, maar de naam Animal Firm als boektitel is slim gekozen. Het lijkt qua naam op het boek Animal Farm dat jarenlang op veel literatuurlijsten het meest voorkomende Engelstalige boek was. Niet omdat iedereen zo geïnteresseerd was in wat die dieren daar op de boerderij allemaal uitspookten. Nee, het was zo’n lekker dun boekje. Animal Firm is overduidelijk een toespeling op de boektitel van George Orwell. Het heeft ook ongeveer dezelfde omvang (100 bladzijden), maar daar houdt de vergelijking dan ook op. Animal Firm gaat over de succesfactoren van High Performance Organisaties (HPO’S). Voor een betere toegankelijkheid zijn deze gekoppeld aan de eigenschappen van bepaalde dieren.

HPO als ideaal
Het boek geeft een antwoord op de vraag hoe organisaties zich kunnen ontwikkelen tot HPO’s. Organisaties die sneller en beter kunnen reageren op de veranderende omstandigheden en de toenemende concurrentie. Het uiteindelijke doel: langdurig en succesvol presteren. Hoewel de kapstok waaraan dit wordt opgehangen afkomstig is uit het dierenrijk, is er een wetenschappelijk onderzoek dat aan de basis van het boek ligt.

Feiten, feiten en nog eens feiten
De aantallen zijn indrukwekkend: vijf jaar onderzoek, bestudering van 290 internationale onderzoeken op het gebied van excellent presteren, 189 meest voorkomende kenmerken getoetst bij 3.500 profit, non-profit en overheidsorganisaties. Het resultaat: 35 kenmerken van HPO’s gegroepeerd in vijf factoren. Kwaliteit van management, langetermijngerichtheid, openheid en actiegerichtheid, continue verbetering en vernieuwing en last but no least kwaliteit van medewerkers. Deze vijf factoren vormen het hart van het boek.

Geen zware theorie
Alles draait in Animal Firm om structureel slimmer samenwerken en succesvoller preste-ren. Uitgangspunt daarbij zijn niet alleen het verbeteren van je eigen prestaties, maar ook die van je team en je organisatie. Verwacht geen zware theorie of theoretische modellen. Het boek is wat dat betreft echt een verademing.

Om het boek voor iedereen toegankelijk te maken, zijn verder naast talrijke foto's veel voorbeelden, vragen, quotes en intermezzo's opgenomen. De wetenswaardigheden zijn interessant en lezenswaardig, de vormgeving van het boek getuigt van liefde voor een mooi ontwerp. Het kan daarom geen toeval zijn dat dit boek al weken in de top 10 van de meest verkochte managementboeken staat.

Dieren zijn net mensen, met grote mensen wensen
De link is leuk om aan te geven welke eigenschappen de dieren bezitten (van mieren tot olifanten) maar het is misschien wat te ver gezocht om dit te koppelen aan het onderzoek van de HPO. Na het lezen van het boek heb je de neiging om je eigen collega’s aan een van de vijf diercategorieën te koppelen. Dat maakt het vervolgens wel heel herkenbaar. Het brengt wat vaker dan gedacht een glimlach op je gezicht. Soms sla je daarbij als lezer door en koppel je ook andere dierengezegden aan je collega’s. Denk aan als de beruchte olifant door de porselein kast denderen of het bekende miereneuken. Door de dierenvoorbeelden gaat het zeker meer leven. In dat opzicht is het boek zeer geslaagd. Het leidt je op een gemakkelijke manier door de theorie van een HPO.

Wat is een HPO nu werkelijk?
De daadwerkelijke kennis over een HPO staat achterin vermeld. Daar wordt het onder-zoek naar de kenmerken van de HPO organisatie kort samengevat. In tegenstelling tot de rest van het boek is er gekozen voor een nogal dorre opsomming van kenmerken, die in zinnen achter elkaar zijn gezet. Daardoor dwalen je gedachten als lezer wat vaker af en moet je af en toe terug om alinea’s te herlezen. De keuze voor deze vorm is wel begrij-pelijk, maar doet enigszins afbreuk aan de rest van het gemakkelijk en prettig leesbare boek. Verder ontbreken in dit boek de concrete voorbeelden van organisaties en bedrijven die al voor een groot deel beschikken over de kenmerken van een HPO. Het boek komt daardoor nu wat afstandelijk over en mist bewijskracht.

Eindoordeel
Is het terecht dat Animal Firm de laatste maanden hoog in de top 10 van meest verkochte managementboeken staat? Ja, omdat op een leuke en bijna onopvallende manier we-tenswaardige feiten over de dierenwereld koppelt aan de HPO die je met je collega’s zou willen zijn. Biedt het waar voor zijn geld? Ja, als je bedenkt dat het boek slechts 100 pa-gina’s telt, is het verbazingwekkend dat alle feiten hun plaats hebben gekregen. Heb je na het lezen van het boek alles over HPO’s scherp op het netvlies. Nee, maar dat hoeft ook niet. Het boek vormt een goed startpunt voor je eigen ontwikkeling en die van je collega’s en organisatie. Verdere stappen vinden plaats in de dagelijkse praktijk bij je werkgever en via het lezen van aanvullende literatuur of bezoeken van workshops.

Beoordeling: ****


Aanvullende literatuur

  • Good to Great (Nederlandstalig), Jim Collins
  • Maak van je organisatie een toporganisatie, André de Waal
  • De nieuwe HR-agenda - voor een high performing organisatie, Ap Eigenhuis en Rob van Dijk
  • Business Performance Management, Ton Wentink
  • Performance behaviour (Nederlandstalig), Neil Webers

Boekgegevens

Auteurs:

  • Marco Schreurs is medeoprichter en partner van Direction Europe, een trainings- en ontwikkelingsbureau op het gebied van leiderschap en besluitvorming. Daarnaast is hij actief als marketing & operational director binnen het Center for Organizational Performance, een organisatie die onderzoek doet naar en adviseert over high performance organisaties.
  • Simon van der Veer is verbonden als Practice Director aan het Center for Organizational Performance. Gecombineerd met zijn ervaring op het gebied van veranderkunde en organisatieontwikkeling, doet hij vanuit het Center onderzoek naar excellent presterende organisaties en helpt hij mensen binnen organisaties om het HPO gedachtegoed praktisch toe te passen en verbeteringen te realiseren. Hij is samen met Haike Spek mede-auteur van de artikelen “Champions League Voetbalorganisaties!” en “Excellente voetbalorganisaties: Toeval of niet?”.


Boek, gebonden / 100 blz. / Nederlandstalig
Van Duuren Management / 1e druk / 2010
ISBN-13: 9789 0896 5045 0

Bestel dit boek op www.managementboek.nl

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.