Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
20
11
17
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Samira Huibregtse
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Arjen Lubach: wie maakt onze kleding?

Arjen Lubach: wie maakt onze kleding?
Foto: Zondag met Lubach

In de kleding van het merk Zara werden laatst briefjes gevonden met teksten als: ‘Ik heb dit kledingstuk gemaakt, maar ik ben er niet voor betaald.’ Voor Arjen Lubach leidde dit tot de vraag: door wie worden mijn kleren eigenlijk gemaakt? In het programma Zondag met Lubach probeerde Arjen de duurzame en humane kant van de kledingindustrie in kaart te brengen. Dit bleek lastiger dan verwacht.

Veel kleding wordt tegenwoordig in lagelonenlanden geproduceerd. Het simpele antwoord op Arjen’s vraag ‘door wie worden mijn kleren eigenlijk gemaakt’ kan dan zijn: mensen in verre landen. Maar hoe weet je nu of die de mensen in die landen goed of slecht behandeld worden?

Fashion Transparency Index
Arjen dacht dat duurdere merken vast ook werkten met betere arbeidersvoorwaarden. Uit het rapport van Fashion Transparency Index blijkt juist dat een goedkoop merk als H&M relatief goed scoort, terwijl duurdere merken als Chanel en Prada totaal niet transparant zijn. Een duur merk zegt dus nog niks over hoe er met de arbeiders wordt omgegaan.

Subcontracters
Bedrijven hebben zelf vaak ook weinig inzicht in hun keten. Dit komt onder andere doordat veel leveranciers van kleding het werk onderhands doorspelen naar andere fabrieken. Deze fabrieken worden subcontracters genoemd. De kleding kan daar goedkoop, maar onder slechte omstandigheden, worden geproduceerd. Mede door deze subcontracters verliezen bedrijven het zicht op hun eigen productieproces.

Bangladesh-akkoord
Volgens Arjen proberen bedrijven wel te werken aan betere omstandigheden door maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Vooral na de ramp in Bangladesh in 2013, toen een kledingfabriek van acht verdiepingen instortte. Voor veel vakbonden en kledingmerken was dit de reden om het Bangladesh-akkoord te sluiten. De kleding werd daardoor iets duurder, maar de productie zou veiliger moeten zijn en de arbeiders zouden meer loon moeten krijgen. Het akkoord bleek weinig invloed te hebben op de kledingindustrie. Een paar jaar later kochten de Europese textielbedrijven kleding in uit een nieuw land waar goedkoop, maar onder zeer erbarmelijke omstandigheden, kleding werd geproduceerd: Myanmar.

Convenant
Om toch antwoord op zijn vraag te krijgen, keek Arjen naar de rol van de politiek in de kledingindustrie. Zo is er een convenant die duurzame kleding stimuleert. Dit convenant is ondertekend door 50 Nederlandse kledingbedrijven, zoals Zeeman, De Bijenkorf en WE. Het enige ‘minpunt’ van dit convenant is, volgens Arjen, dat er geen enkele harde consequentie aan vast zit. Als een bedrijf de afspraken van het convenant niet nakomt, dan wordt het bedrijf alleen het convenant uitgezet. Arjen vindt het daarom maar ‘een slap convenantje’.

Europese wet
Wat volgens Arjen wel kan werken, is een Europese wet die fabrikanten dwingt om de herkomst van hun producten te controleren en openbaar te maken. Het goede nieuws: het Europese Parlement is bezig met zo’n wet. Het parlement kan alleen zelf geen wetten maken, en stuurde daarom een wetvoorstel naar de Europese Commissie.

Kledingindustrie
De kledingindustrie is niet enthousiast over het wetsvoorstel. In een reactie laat de kledingindustrie het volgende weten: ‘naar onze overtuigingen zal deze oproep tot wetgeving niet kunnen leiden tot een structurele impact en verbetering van omstandigheden voor mens, dier en milieu in productieketens’.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Reacties:

  • Tal Daniel | 22-11-2017 om 16:00

    Mooi en helder artikel :). Helaas moet er nog veel gebeuren voordat merken een positieve impact gaan hebben op deze aarde. Maar samen kunnen we een verandering brengen. Als consumenten hebben wij gelukkig veel te zeggen, mits we gezamenlijk in actie komen.

  • frits pastoors | 25-12-2017 om 22:23

    er zou een soort Fair trade merk moeten komen voor kleding ,en als koper daar gerust iets meer voor betalen wat eerlijker is zodat ze daar in azie een beter leven hebben etc .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.