Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
07
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort: ,

Auping wil kinderarbeid uit keten bannen

“Een aantal jaar geleden bleek dat er in onze keten kinderarbeid zat”, vertelt Luc Kikkert, Procurement Manager Royal Auping, op de NEVI Inkoopdag. Tijdens zijn presentatie geeft de topman openheid van zaken. “De partij Human Rights Watch heeft destijds gekeken waar verschillende bedrijven hun rubber en latex vandaan halen. Bij ons komt dat uit Indonesië. Toen was het aan mij om te bewijzen dat onze producten niet gemaakt zijn van latex door kinderarbeid. Dat kon ik niet.”

“De keten was dusdanig diffuus, dat ik het product dat wij gebruikten niet kon herleiden.” Kikkert pauzeert even en vervolgt dan: “De meeste bedrijven zitten met dit probleem. Er zitten in de keten zoveel schakels, dat het erg lastig is om aan te geven waar de producten precies vandaan komen. Dat was het moment dat we met de directie besloten: ‘dit willen we niet’. We willen echt radicaal gaan voor transparantie. Onze consumenten mogen weten waar onze producten vandaan komen. We zijn nu bezig met het ontwikkelen van een tool, waarbij we door de hele keten kunnen zien waar ons materiaal vandaan komt. Je vraagt daarmee wel heel veel vertrouwen van jouw toeleverpartners en zijn toeleverpartners”, aldus Kikkert.

Footprint in kaart
“We zijn er dus erg bewust mee bezig. Dat doen we ook, omdat we uiteindelijk de totale footprint van onze producten in kaart willen brengen. Wat gebruiken we nu eigenlijk op co2 gebied?”, vraagt de inkoopmanager zich hardop af. “De meeste bedrijven gaan niet verder dan hun eigen locatie. Ik wil graag weten wat er op die locatie in Indonesië gebeurt. Ik wil weten hoe daar wordt gewerkt en of daar goed wordt omgegaan met grondstoffen.”

Samenwerken met partners
“De basis van onze inkoopstrategie is dat we samen willen werken met onze partners die onze normen en waarden delen. Dat doen we, maar het culturele aspect is wel eens lastig”, geeft Kikkert toe. “Het hebben van veel partners in de keten, in verschillende landen, is niet altijd handig. Zeker niet als je als bedrijf circulair wilt worden of wilt innoveren.”

Productie reshoren
“We kijken nu of we onze productie kunnen reshoren, naar Nederland of Duitsland. Daarbij kijken we gelijk of we kunnen voldoen aan onze doelstellingen. We willen onder andere aantoonbaar circulair zijn in 2020. Dat willen we bereiken door het samenwerken met partners in de regio. Ook willen we onze productenpakketten niet al te veel aanpassen. Dan zouden we namelijk naar onze klant toe een heel ander verhaal moeten vertellen. Er zitten een hoop aspecten aan het wisselen van materiaal”, aldus Kikkert.

Complex geheel
Ondanks de zelfverzekerdheid, waarmee Kikkert het verhaal brengt, acht hij zichzelf niet alwetend. “Hoe toon je überhaupt aan dat je circulair bezig bent als organisatie? Hoe vind je daar de juiste partners bij? Hoe zorg je dat de interne organisatie aangesloten blijft? Hoe blijf je innoveren in een circulair systeem? En als laatste: hoe zorg je dat de kosten beheersbaar blijven? Al die aspecten van inkoop maakt het een complex geheel”, concludeert de Auping-topman.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.