Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
08
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Sourcing / Outsourcing
Soort:

Autofabrikanten missen miljarden door leveranciersrelaties

Data over de relatie tussen autofabrikanten en hun leveranciers, bijeengebracht over een periode van 13 jaar, laat zien dat Supplier Relationship Management (SRM) een aanzienlijke meerwaarde heeft.

Het onderzoek, uitgevoerd door consultancybedrijf Planning Perspectives, bewijst dat hoe beter de relaties tussen een autofabrikant (OEM) en haar leveranciers zijn, hoe groter de winst is die het bedrijf maakt. Het wordt met name duidelijk dat er economische waarde wordt toegevoegd die niet direct met prijsafspraken te maken heeft. Zo is een leverancier eerder geneigd nieuwe technologie te delen, de beste mensen te sturen en ondersteuning te leveren die verder gaat dan contractuele verplichtingen. 

Chrysler
In het rapport valt te lezen dat de economische voordelen van goede relaties de voordelen die uit scherpe prijsafspraken te halen zijn, ver overstijgen. Goed relatiemanagement kan zelfs vier tot negen keer waardevoller zijn. Als voorbeeld wordt Chrysler genomen, dat tussen 2000 en 2012 verschillende eigenaars had en waar vooral in 2007-2008 de relaties met leveranciers een dieptepunt bereikt. Hierdoor heeft het bedrijf 24 miljard dollar aan omzet misgelopen, mits het in de gehele periode tussen 2000 en 2012 het hogere niveau van leveranciersrelaties had behaald zoals het inmiddels doet.

Japanners beste relatiemanagers
Eerder dit jaar deed Planning Perspectives onderzoek naar het niveau van leveranciersrelaties van de zes belangrijkste OEM’s in de Verenigde Staten. Op deze terugkerende lijst heeft Chrysler de laatste plaats inmiddels verlaten en staat het nu op plek vijf. Hekkensluiter is nu Generaal Motors. De autofabrikant met de beste leveranciersrelaties in de VS is (en was) Toyota, gevolgd door Honda, Nissan en Ford. Het zijn vooral de Japanse bedrijven die dit jaar hun scores verbeteren en gemiddeld genomen uitlopen op hun Amerikaanse concurrenten.

Ervaringen met inkopers
De studie is gebaseerd op de antwoorden van 411 salesmanagers van 362 ‘tier one’ leveranciers. Zij werden gevraagd naar hun ervaringen met inkopers, waarbij het onder meer ging om zaken als vertrouwen, communicatie, behulpzaamheid en oog voor de belangen van de leverancier. Overigens werd een aparte lijst aangelegd met Duitse autofabrikanten in de VS. Zouden zij in de zogenoemde Working Relation Index (WRI) zijn meegenomen, dan zou BMW op de tweede plek terecht zijn gekomen. Mercedes en Volkswagen zouden echter laatste zijn geworden, nog achter General Motors.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.