Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
14
05
18
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Beantracker als extra dimensie in cacao-partnership

Beantracker als extra dimensie in cacao-partnership

“Een oude Ghanese cacaohandelaar vertelde dat cacaohandelaren uit Ghana in ‘the early days’ naar Londen gingen om hun cacao te verkopen. Hierdoor ontstond een directe relatie en werd er actief informatie uitgewisseld over de stand van zaken op de plantages. In de loop der tijd is de markt veranderd. Afrikaanse cacaohandelaren gaan niet meer naar Europa en Europese cacaohandelaren gaan ook niet meer naar Afrika. Cacao wordt verhandeld op een termijnmarkt”, aldus Frans Pannekoek, Bean to bartender, oftewel Cacaospecialist en Supply Chain Manager bij Tony’s Chocolonely.

Dat moet anders, vindt het chocolademerk. “We produceren onze chocolade niet zelf, maar wel alles daar omheen. We willen alles weten over grondstoffen en onze leveranciers en kopen daarom ook alles zelf in. Het liefste zo persoonlijk mogelijk. Om die reden werken we met vijf Afrikaanse coöperaties samen en daar hebben we direct contact mee. Zeven of acht keer per jaar ontmoeten we elkaar ook persoonlijk.”

Bean-to-bar of mass balance?
“Een van de redenen dat we kiezen voor persoonlijk contact is traceerbaarheid, oftewel ‘bean-to-bar’”, vervolgt Pannekoek. “Dit staat tegenover ‘mass balance’. Wanneer je fairtrade chocolade koopt, dat is ingekocht via het mass balance concept, gaat er een premie naar projecten in het land. Dat is ook goed, maar raakt de boeren van de cacao in jouw reep niet direct. De bonen van mass balance komen op één grote hoop, maar deze zijn niet per definitie duurzaam. Ik visualiseer dit altijd als een grote hoop cacaobonen tussen jou en de boeren. Je kan niet over die hoop heen kijken. Als je er niet overheen kan kijken, creëert dit afstand en is het bij misstanden makkelijker om te zeggen: ‘ja, ik wist het niet’.

Beantracker
“We proberen de directe relatie in ere te herstellen. Dat doen we door de frequente bezoeken aan Afrika, maar ook door een virtueel platform: de Beantracker. In de Beantracker zijn we begonnen met het uitwisselen van logistieke informatie over waar de bonen zich bevinden. Al onze coöperaties en handelaren vullen iedere week in hoeveel bonen zij hebben ontvangen, hoeveel bonen ze hebben opgeslagen en hoeveel bonen ze eruit hebben gestuurd. Als er op een gegeven moment meer bonen zijn ontvangen dan verstuurd, dan gaan wij er achteraan. Want dan is de traceerbaarheid zoek en zitten er bonen in onze stroom die niet van onze partnercoöperaties komen.”

Cacaoboter in beeld
Chocolade bestaat uit twee grote cacaobestanddelen: cacaomassa en cacaoboter. “De cacaomassa hebben we al in 2013 traceerbaar gemaakt. Eind 2016 hebben we ook traceerbare cacaoboter ontwikkeld met onze chocoladeproducent. Dit hebben we op dezelfde manier gedaan als de cacaomassa en in onze Beantracker opgenomen. Toen konden we opeens ook witte chocolade maken, want hiervan is het grootste bestandsdeel cacaoboter. Hiervoor maakten we dit niet, omdat de ingrediënten alleen in te kopen waren via mass balance.”

Introductie IT in Afrika
“De grootste uitdaging bij de invoering van de Beantracker was om de gegevens op het platform te krijgen. De IT-vaardigheden zijn niet zo hoog in West-Afrika en de internetverbindingen zijn niet denderend. Het is daarnaast een chaotische keten, met kleine schuurtjes, stoffige wegen en krijtstrepen om de scheiding tussen zakken cacaobonen aan te geven. Het goed in de cloud krijgen van de data over die bonen is het moeilijkste. Daar hebben we heel veel tijd in gestoken de eerste twee jaar. In een schuurtje, onder een cacaoboom, heb ik mensen uitgelegd hoe ze dat moeten doen. Inmiddels gaat dat soepel.”

Data verrijking
Pannekoek vertelt dat hij de Beantracker nu ook aan het verrijken is met andere data. “We werken nu bijvoorbeeld aan de implementatie van het Child Labour Monitoring and Remediation System (CLMRS). Dit helpt gemeenschappen om kinderarbeid (anoniem) inzichtelijk te maken en daarna de reden te achterhalen. Als we dat weten, kunnen we het oplossen. Het kan zo zijn dat kinderen niet naar school gaan, omdat de school ver weg is. Dan moet je een school bouwen. Maar dat hoeft niet de reden te zijn. Het kan ook zo zijn dat kinderen niet naar school gaan, terwijl er een school in het dorp is. Dan heeft het geen zin om nóg een school te bouwen. Het is goed om dat inzicht te krijgen. Die data zetten we ook in het platform. Zo krijgen we realtime inzicht in de bonenstroom en de situatie bij de boeren.”

Volgende stap
“De volgende stap die we willen maken met de Beantracker is het toevoegen van de mobiele telefoon. Nu is het zo dat alle transacties tussen de inkoper van de coöperatie en de boer op papier gaan. De inkoper krijgt een bonnetje en dat gaat in een boek. Dat boek gaat vervolgens naar de manager, die het in een Excel zet en vervolgens invoert in de Beantracker. In dat proces zit ruis. Dat zou eruit gehaald kunnen worden als de inkoper bij de boer de zak bonen in ontvangst neemt en dit direct registreert via zijn mobiel. Idealiter betaalt hij de boer ook gelijk via mobile payment. We zijn nu aan het onderzoeken of dit mogelijk is. Je kan natuurlijk wel mobiel geld overmaken, maar als er op de markt niet mobiel betaald kan worden of er zijn nergens cash-out points om het naar fysiek geld om te zetten, dan heeft de boer hier niets aan”, aldus Pannekoek.

 

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Journalist InkopersCafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.