Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
12
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort: ,

‘Bestaansrecht Inkoop zit in creativiteit’

‘Bestaansrecht Inkoop zit in creativiteit’

“Je kan niet blijven inkopen zoals je altijd deed. Er zullen namelijk veel inkoopbanen verloren gaan door de trend van automatisering, digitalisering en outsourcing naar machines. De focus op prijs, nummers en procedures is niet meer geschikt voor de toekomst. Inkoop heeft de mogelijkheid om een ‘strategic game-changer’ te worden binnen de supply chain en de organisatie. Om dit te bereiken, moeten ze hun creativiteit leren benutten”, stelt Nadine Kiratli, assistent professor Inkoop en Supply Management bij universiteit Maastricht.

Kiratli is in juli dit jaar gepromoveerd op het onderwerp creativiteit in inkoop. Haar achtergrond bevindt zich echter niet in het inkoopvak. Eerder studeerde Kiratli International Business Organizations Management en Strategic Marketing. “Ik was altijd geïnteresseerd in b2b-onderwerpen, zoals innovatie en het managen van (externe) relaties of allianties. Tijdens het schrijven van mijn master thesis werd ik geïntroduceerd aan Frank Rozemeijer, die mij vervolgens vroeg om bij hem te promoveren.” InkopersCafe.nl spreekt Kiratli over haar onderzoek.

Waarom moeten inkopers creatief zijn?
“Al aan het begin van het onderzoek leerden we dat inkopers moeite hebben met het positioneren van zichzelf als strategische business partner. Daaraan ligt ten grondslag dat Inkoop nog vaak conservatief wordt benaderd. Het gaat echter niet meer alleen om de prijs. We hebben te maken met milieuproblemen, grondstoftekorten en consolidaties in de keten. Inkopers moeten nieuwe skills ontwikkelen die hen de mogelijkheid geeft met deze veranderingen om te gaan. Een van deze vaardigheden is creativiteit. Creativiteit is niets meer dan het ontwikkelen van ongebruikelijke en betekenisvolle oplossingen voor problemen samen met andere inkopers, interne stakeholders en leveranciers.”

Komt creativiteit alleen tot uiting in een team?
“De meeste inkooptaken worden uitgevoerd door cross functionele teams. Je hebt contact met stakeholders uit verschillende functies, zoals marketing, R&D en Finance. Je moet het vermogen hebben om al deze informatie van diverse functies te combineren in de oplossing. Sterker nog, uit het onderzoek blijkt dat hoe meer verschillende functies betrokken worden in het team, des te creatiever de uitkomst is. Verschillende functies en denkpaden zorgen er namelijk voor dat je gedwongen wordt om je open op te stellen en de discussie aan te gaan.”

Hoe kan creativiteit in deze teams gestimuleerd worden?
“Na interviews met CPO’s van organisaties zoals Philips, Akzo Nobel en Shell, zijn we aan de slag gegaan met het ontwikkelen van het ‘creative team climate’ dat benodigd is in de cross functionele teams. Dit teamklimaat komt erop neer dat je effectiever werkt wanneer je bijvoorbeeld serieus wordt genomen in de groep, als je het gevoel hebt dat je ideeën kan delen zonder afgewezen te worden of als je verder kan bouwen op een idee van je collega. Uit het onderzoek blijkt dat creatieve vaardigheden en vakinhoudelijkheid beide een grote rol spelen in een succesvol team. Een manager doet er daarnaast goed aan zich afzijdig te houden, omdat de creatieve inzet van teamleden afneemt zodra de manager zich hier veel mee bemoeid.”

Wat als je geen creatief brein hebt?
“Dit is een grote misvatting. Een misvatting die inkopers vaak gebruiken om hun weerstand tegen creativiteit te verantwoorden. Het klopt dat sommige individuelen creatiever zijn dan anderen, maar dat is maar één kant van het verhaal. Creativiteit kan ook aangeleerd en gestimuleerd worden.”

Dit artikel is onderdeel van het dossier PhD onderzoek. 
Eerder spraken we Fabian Nullmeier over prestatiecontracten

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Gert Walhof | 05-12-2017 om 15:02

    Een belangrijke conclusie (gevolgen automatisering en digitalisering), inkoop als game changer en creativiteit als driver om dit voor elkaar te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.