Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
12
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
13
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

Beste inkoper, mogen wij u omkopen?

Beste inkoper, mogen wij u omkopen?

Integriteit is, en blijft, een hot topic als het om het inkoopvak gaat. Het Fyra-debacle, Politie-fraude, ICT-aanbestedingen, maar ook het introduceren van de Gedragscode Integriteit Rijk domineerden 2015. December staat in het teken van cadeaus en kerstpakketten, waarbij de ogen weer extra gericht zijn op de inkoper. Wat zal hij deze keer ontvangen?

Mogelijk ontvang je hét kerstpakket van InkopersCafe.nl en AanbestedingsCafe.nl.

Wij verloten een kerstpakket onder de antwoorden op de volgende vraag:
Met welke frequentie mag een leverancier een cadeau aan een inkoper geven?

Wij ontvangen jullie reacties graag voor 23 december 2015. Stuur het antwoord, volledige naam en adres naar: Nancy@inkopers-cafe.nl. Op deze manier weten we naar welk adres we de prijs kunnen sturen.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Edwin Herwijnen | 16-12-2015 om 13:34

    Goedemiddag Nancy,

    “Met welke frequentie mag een leverancier een cadeau aan een inkoper geven?”
    We moeten ons denk ik de volgende vragen stellen:

    •wanneer kan mijn gedrag de voorpagina van de krant of het personeelsblad niet doorstaan?
    •wanneer kan ik mezelf in de spiegel aankijken?
    •wanneer begeef ik mij op glad ijs of op een hellend vlak?
    •wanneer zijn de belangen en waarden in evenwicht?

    Als we deze vragen aan ons zelf stellen, dan kunnen we per situatie bepalen of we wel of niet iets moeten aannemen en hoe vaak. In de praktijk heb ik alleen nog maar rond de kerstdagen flesjes wijn mogen ontvangen en die gaf ik altijd aan de leidinggevende om te verloten, zodat ook de collegae die geen commerciële taken hebben, ook iets kunnen krijgen. Zij zijn een schakel van de gehele ketting.

    Daarnaast vind ik het bij projecten niet gepast om voor de beslissing iets aan te nemen. Als er vervolgens wat wordt gegeven, dan moet het echt iets onschuldig zijn m.b.t. de waarde. Dus geen snoepreisjes, zoals vaak in de medische wereld gebeurd.

    Met vriendelijke groet,
    Edwin Herwijnen

  • Gerrit Visser | 16-12-2015 om 14:37

    Cadeaus mag altijd, maar als inkoper moet je beoordeling op offertes dit niet beïnvloeden. En ook in de verdere samenwerking mag dit geen invloed hebben. Verder moet de waarde van het cadeau redelijk zijn. En verder deel de cadeaus met je collega’s .

  • CaseyTaz | 19-12-2015 om 11:22

    Wat mij betreft ligt de frequentie waarmee een leverancier een cadeau aan een inkoper geeft gelijk aan de frequentie waarmee er een aanbesteding van deze inkoper op de betreffende markt verschijnt.

    De inhoud van dit cadeau bestaat uit een inschrijving die boven de verwachting van de inkoper uitstijgt wat betreft de prijs-kwaliteit verhouding, het innovatieve karakter en de behoefte aan een transparante samenwerkingsrelatie die gebaseerd is op win-win, wederzijds respect en vertrouwen in elkaars expertise.

    Fijne feestdagen,
    Kees Tazelaar

  • Hans | 20-12-2015 om 08:09

    “Met welke frequentie mag een leverancier een cadeau aan een inkoper geven?”

    Gewoon nooit, frequentie 0. Voegt niets toe en houdt alles het meest zuiver.

  • Wesley Lagerwerf | 20-12-2015 om 21:36

    Frequentie is voor mij ondergeschikt aan het moment. In de praktijk ervaar ik dat er doorgaans een presentje wordt gegeven rondom feestdagen. Zomaar tussendoor of in een fase van een tender vind ik niet gepast en sla ik af.

    Naast een aantal kaders inzake intregiteit stel ik de vraag “kan ik dat wat ik heb aangenomen bespreken met mijn collega’s aan de lunchtafel en/of met mijn leidinggevende?” Bij twijfel of een nee dan klopt er al iets niet.

    Zorg ook voor een duidelijk beleid richting leveranciers en deel de spelregels. In mijn praktijk (privaat – dienstverlening) is in deze tijd een flesje wijn al bijna een uitzondering en deze deel ik dan graag met mijn collega’s. Leveranciers die in deze tijd algemene donaties aan goede doelen doen zijn wat mij betreft op de goede weg.

    Fijne dagen beste Inkopers!

    Wesley Lagerwerf
    Sr. Inkoper – Facilicom

  • Elroy Haarbrink | 21-12-2015 om 11:26

    Vanuit de ethiek als inkoper gezien, vind ik het niet gebruikelijk dat leveranciers buiten de kerstattentie 1x per jaar nog andere cadeau’s aanbieden.
    Alle zogenaamde georganiseerde dagen waarop volop gedronken en gegeten kan worden op een bijzondere locatie onder het mom van netwerken, zie ik als poging tot omkoping.
    Kerstgeschenken die inkoop ontvangt worden verloot onder het personeel.

    Fijne feestdagen,

    Elroy Haarbrink
    Inkoper Koninklijke Talens

  • Wouter Kruithof | 21-12-2015 om 11:31

    Leverancier mogen bij ons altijd attenties geven, het dient echter wel in verhouding te staan, dus geen dure cadeaus van leveranciers, waar nauwelijks wat gekocht wordt. Veder hebben wij binnen het bedrijf de afspraak alle presentjes van het gehele jaar te verzamelen en dan te verdelen onder alle medewerkers. Niemand mag zelf iets persoonlijk houden, dit geldt voor iedereen die iets krijgt

  • Paul Besseling | 21-12-2015 om 11:32

    Beste Nancy

    Op de vraag met welke frequentie mag een leverancier een cadeau aan een inkoper geven kun je volgens mij alleen maar antwoorden met 0 keer

    Vriendelijke groeten

    Paul Besseling

  • H. Keulen | 21-12-2015 om 13:00

    Antwoord op deze vraag is simpel: nooit.

    a) Het woord cadeau gaat mij al veel te ver. Op het moment dat een leverancier bij een voortgangsgesprek een doosje bonbons meeneemt voor bij de koffie, is dat m.i. geen “cadeau”. Is het wel een “cadeau” (met een papiertje eromheen zodat je niet weet wat er in zit) kan dat per definitie voor mij niet. Ik weet dat veel organisaties het laten afhangen van het bedrag, maar dat lijkt me niet het issue;
    b) Vraag is ook wannéér het speelt: halverwege een contract van 6 jaar, of enkele maanden voordat een contract eventueel wel of niet verlengd wordt? In dat laatste geval absoluut niet, in dat andere geval zie c)
    c) “Aan een inkoper”: waarom aan een inkoper? Als een leverancier zijn waardering wil uitspreken over de samenwerking het afgelopen jaar, waarom zou hij dat dan moeten doen richting de inkoper? Waarom niet – als het over meubilair gaat – naar de conciërges die het hele jaar door sleuren met zijn tafels en stoelen, of – als het over telefonie gaat – de dames van de informatietelefoon?

  • Albert Hoekerswever | 21-12-2015 om 13:14

    Ik zou ervoor kiezen een passend cadeau te geven nadat een deal is gesloten of een project is opgeleverd. Dan hou je het zuiver, maar laat je wel blijken dat je de relatie c.q. gunning waardeert. Investeer dus in de relatie en niet in een deal.

    Van tevoren cadeaus geven om een order binnen te halen is meer een onderdeel van de marketingmix dan van goed relatiemanagement.

  • berrie weeterings | 21-12-2015 om 14:24

    De frequentie waarbij een leverancier een cadeau aan de inkoper mag geven is;
    – Elke dag nakomen datgene wat je contractueel overeengekomen bent
    – Daarbovenop ieder uur nadenken over mogelijkheden om, samen met de klant, kwaliteit te verbeteren, kosten te verminderen en verder te innoveren.
    – Elke minuut scherp te bewaken dat je er geen fouten in het aanleverings- en facturatieproces voorkomen, en indien nodig direct bijsturen
    – Elke seconde je realiseren dat je omzet en bedrijfsresultaat afhankelijk is van je klanten. Blijf je processen verbeteren en hierdoor ook je relatie met de klant.
    – Dan, en ook echt pas dan, geef je de inkoper een cadeau!!

  • Stuiver | 22-12-2015 om 14:22

    Gaaf, zo’n stelling. Leuk, iedere keer weer aan het eind van het jaar als er flessen van 5€ verpakt worden in een kistje van 6 euro en die verstuurd worden met een dienst die 6,95€ kost. Daar houd de ethische-code geen rekening mee, want gaat het om de waarde van het cadeau of om de Totale kosten van het cadeau?

    Enfin, back to the question: een leverancier mag iedere dag, meerdere malen cadeaus geven aan de inkoper. Mag ook minder vaak, maar cadeaus mogen altijd. Liever cadeaus dan relatiegeschenken. Een relatiegeschenk word vaak gegeven omdat je als inkoper een relatie onderhoud en die is vaak persoonlijk. Weet je wel, jij houd van voetbal, en dan krijg je een business stoel van een topclub. Of je mag naar de TT van Assen omdat je motorrijder bent. Probeer dat maar eens te weigeren. ”Maar je hield toch van motorrijden?”. Of een dinner na een beurs, zit je opeens met allerlei mensen aan tafel, die je thuis ook niet zou laten aanschuiven.
    Nee, dan liever cadeaus. Daar kun je tenminste mee doen wat je wil. Een hele zalm? Op tafel in de kantine. Flessen wijn: verdelen op de afdeling administratie of in de tombola, afhankelijk van het seizoen. Horloge? Logistiek, die hebben iets met tijd. Pen? Op tafel laten liggen voor de volgende.

    Zolang er aan de verkoopzijde budget wordt gemaakt voor cadeaus (marketingpoducten), zullen er ook cadeaus worden weggegeven. Aan directeuren, managers, R&D personeel, magazijnmedewerkers, inkopers, projectleiders. Binnen geen enkele doelgroep wordt er zo veel over gesproken als Inkopers. Want ethiek, omkoperij en zo voort. Ik neem ieder cadeau in ontvangst en vertel erbij wat ik er mee ga doen. Soms laat ik de ontvanger ook nog even een berichtje maken, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een onderneming zei: Nu is het genoeg, die cadeaus, neem er maar minder aan. Dus voor mij mogen leveranciers vaker cadeautjes geven. Veel vaker.

  • Nancy van Bemmel
    Nancy van Bemmel | 23-12-2015 om 09:06

    Bedankt voor alle interessante reacties!
    Na een loting onder de meest kwalitatieve reacties op InkopersCafe.nl en AanbestedingsCafe.nl is Hub Keulen als winnaar uit de bus gekomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.