Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
12
11
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
3
Door Richard Engelfriet
Dossier: Economie
Soort:

Betaal een factuur binnen 14 dagen

Steeds meer ondernemers hebben er last van: te laat betalen van facturen. Het leidt tot ergernis en bij sommige bedrijven zelfs tot acute financiële nood. Aan de andere kant hebben veel bedrijven er inmiddels officieel beleid van gemaakt om facturen standaard pas na 30, 45 of zelfs 90 dagen te betalen. Ondernemer Richard Engelfriet heeft er een bloedhekel aan, roept u op om voortaan binnen 14 dagen te betalen en geeft en passant nog een bloemlezing met de meest opmerkelijke excuses die hij te horen kreeg op zijn eigen aanmaningen.

Een factuur is geen cash cow
Opmerkelijk fenomeen bij menig bedrijf: een ‘standaard’ betalingstermijn van 45 dagen. Of zelfs 90 dagen. Waarom doen bedrijven dit? De gedachte is uiterst simpel: ‘als we die factuur pas over 45 dagen betalen, scheelt ons dat weer rente’. En als je veel facturen in je bedrijf hebt, tikt dat natuurlijk lekker aan. En zo zijn facturen binnen veel organisaties een heuse cash cow geworden.

Maar dat is helemaal niet de bedoeling! Een factuur is bedoeld om een ondernemer te betalen voor geleverde producten of diensten. En als die ondernemer zich netjes aan zijn afspraken heeft gehouden en u tevreden bent, waarom zou u dan niet gewoon binnen 14 dagen betalen?

Voor welke bureaucratie werkt u eigenlijk?
Enige tijd geleden had ik een opmerkelijk voorval bij een groot ziekenhuis. Ik had de klus naar volle tevredenheid geklaard, maar de betaling van de factuur liet op zich wachten. De persoon met wie ik zaken had gedaan werd er ook gek van en stuurde een email naar de afdeling inkoop. Een week later ontvingen we allebei deze email: ‘Wij hebben uw e-mail van 2 oktober jongstleden in goede orde ontvangen. De factuur is inmiddels zijn ronde ingegaan. Wij zijn een dusdanig grote organisatie dat het niet mogelijk is om facturen van nieuwe crediteuren binnen 14 dagen te betalen. Verschillende afdelingen dienen handelingen op deze factuur te verrichten. Op dit moment is de betreffende factuur binnen geboekt, de heer Engelfriet is aangemaakt als crediteur en heeft de afdeling waaraan is geleverd, akkoord gegeven. De opdracht is opgenomen in ons leveranciersmanagement systeem en de factuur is per interne post doorverzonden voor accordatie bij ons intern controlesysteem. Hierna zal de factuur geheel volgens onze normen betaalbaar worden gesteld op 11 november 2013’.

Hallo! In welk stenen tijdperk leeft deze organisatie? Als ik ’s avonds voor 20.00h een boek bestel bij bol.com ligt het de volgende dag op mijn deurmat. En via een simpel track & trace-systeem kan ik in de tussentijd zelfs zien waar mijn pakje is.

Organisaties zijn tegenwoordig allemaal lean & mean, werken iedere dag aan de optimalisatie van hun standard operations, voeren continue efficiencyslagen door, maar het lukt ze naar eigen zeggen niet om binnen 14 dagen een factuur te betalen? En ik merk dat het ze ook nooit lukt om te vertellen op welke datum de betaling plaats gaat vinden. Zou u zo’n verhaal ook aan uw klanten durven vertellen? En wat voor anti-ambassadeur denkt u dat ik van dit ziekenhuis ben geworden?

Betaal een factuur gewoon binnen 14 dagen
Uw organisatie was toch gericht op het opbouwen van langdurige relaties met al uw stakeholders? En zei u ook niet laatst op die heidag dat u van de afdeling ‘fatsoen moet je doen’ bent? Dan is de oplossing simpel. Betaal gewoon uw facturen binnen 14 dagen. En als u algemene voorwaarden heeft met een langere betalingstermijn, dan past u die gewoon hierop aan. Geeft u vanaf vandaag (of misschien al veel langer) het goede voorbeeld? Ik hoor het graag!

De meest opmerkelijke excuses voor te laat betaalde facturen

Soms is de werkelijkheid absurder dan ik met al mijn fantasie kan bedenken. Hierbij mijn persoonlijke top drie van excuses van laatbetalers:

  • 3. ‘Jouw factuur was tussen de kast en de muur terechtgekomen, en je moet weten dat die kast van gehard staal is en daardoor door mij niet te verplaatsen was’.
  • 2. ‘Onze collega Henk was overleden en uit respect hebben we toen twee weken geen betalingen gedaan. Daarna zijn we vergeten om de facturen weer in de routing te plaatsen’
  • 1. ‘Er was enige discussie over het feit of de bijeenkomst die jij voor ons hebt geleid wel heeft plaatsgevonden’.

En tot slot dan ook nog een compliment aan de Ondernemingsraad van de Gemeente Dronten. Ik stuurde enige tijd geleden per email een factuur. Twee dagen later stond het geld op mijn rekening. Zo kan het dus ook!

Richard Engelfriet. De auteur is ondernemer en betaalt zijn facturen op de dag dat hij ze ontvangt.

TIP! Voeg een link (bit.ly/betaalbinnen14dagen) toe naar deze column onderaan uw facturen!

Door Richard Engelfriet
Richard Engelfriet (1977) is ruim 12 jaar dagvoorzitter, trainer en spreker. Daarnaast is hij auteur van vele managementboeken, waarvan ‘Hoe vang ik een rat?’ en ‘Passie!’ de bekendste zijn. Engelfriet schrijft regelmatig columns en zingt in coverband Rizotto. Volg Richard Engelfriet op twitter

Reacties:

  • jvdsanden | 13-11-2013 om 13:00

    Richard,
    Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind een mooi voorbeeld de retailsector. Als ik bij AH boodschappen doe moet ik meteen betalen, maar ik betwijfel ofdat AH zijn leveranciers direct betaald.
    Ik zelf betaal mijn facturen ook dezelfde dag dat ik ze binnen krijg. Het punt is dat ik mijn facturen pas na 45 dagen betaald krijg. Wetende dat mijn tussenpersoon het geld binnen 14 dagen op zijn rekening heeft. Wat het voor zin heeft snap ik niet, want je krijgt geen rente op je lopende rekening…
    Ik zie dit zelfs als een risico, maar ja “Zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk”.

  • Anoniem | 26-11-2013 om 13:00

    Beste inkopers,

    via mijn eigen blog ontving ik deze reactie over Douwe Egberts: ‘Recent is bekend geworden dat koffie en thee grootgrutter Douwe Egberts haar leveranciers een brief heeft gestuurd en daarin heeft aangekondigd dat zij haar betalingstermijn oprekt naar 180-200 dagen. Dan kun je dus als leverancier 6 maanden op je geld wachten. Dat zal voor veel, kleinere, ondernemers niet haalbaar zijn.
    Wettelijk gezien mag het ook niet, maar als niemand iets doet kan het dus gewoon.’

    Wat vinden jullie als inkopers hiervan? En belangrijker nog, wat is jullie advies hoe je hier als verkopende partij mee om kunt gaan?

    Ik hoor t graag, met dank,
    Richard Engelfriet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.