Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
04
16
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

Betalingsachterstanden zorgen voor domino-effect

Betalingsachterstanden zorgen voor domino-effect

Bijna alle Nederlandse bedrijven (90%) hebben vorig jaar te maken gekregen met achterstallige betalingen van zakelijke klanten. Een vijfde deel van de ondernemers moest hierdoor betalingen aan hun eigen leveranciers uitstellen. Dit domino-effect is voor 20 procent van de bedrijven een reden om komend jaar de betalingshistorie en het kredietrisico van klanten kritischer onder de loep te nemen. Dat schrijft FD naar aanleiding van een rapport van kredietverzekeraar Atradius.

De Betalingsbarometer voor West Europa toont aan dat 66 procent van de Nederlandse bedrijven wel eens te maken heeft met oninbare vorderingen, doordat klanten failliet gaan of hun bedrijf opheffen. In andere Europese landen hebben gemiddeld 59,3 procent van de bedrijven hier last van. Late betaling van facturen treedt echter vrijwel net zo vaak op bij binnenlandse als buitenlandse klanten. Atradius heeft het betalingsmoraal van 3.000 bedrijven in 13 landen onderzocht.

Hogere efficiency
Facturen staan in Nederland gemiddeld 42 dagen uit. Dit is vijf dagen meer dan vorig jaar, maar minder dan het Europees gemiddelde van 48 dagen. Atradius concludeert dat dit wijst op hogere efficiency bij het innen van lang openstaande facturen dan in de meeste West-Europese landen. Achterstallige facturen worden gemiddeld twee weken na de vervaldatum voldaan. Hiermee scoort Nederland beter dan andere Europese landen, waar gemiddeld sprake is van een betalingstermijn van drie weken.

Kredietwaardigheid toetsen
Het gevolg van het teruglopende betalingsmoraal is dat een kwart van de bedrijven in West-Europa vorig jaar niet in staat was om hun eigen leveranciers op tijd te betalen door betalingsachterstanden van hun zakelijke relaties. Steeds meer bedrijven zijn zich dan ook bewust van het belang om de kredietwaardigheid van klanten te toetsen en hun kredietrisico af te dekken om de winstgevendheid van hun bedrijf te beschermen.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.