Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
10
10
16
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

“Betrek leverancier zodra er een idee ontstaat”

“Betrek leverancier zodra er een idee ontstaat”

Finn Wynstra heeft onlangs betoogd dat Early Supplier Involvement geen enkele invloed heeft op het eindproduct. De term is volgens de hoogleraar misleidend, omdat het alleen gaat over het moment van betrokkenheid en niet over verantwoordelijkheid. Alleen de mate van verantwoordelijkheid heeft invloed op het eindproduct, en dus op innovatie, stelt hij.

Hoe denken inkopers in de praktijk hierover? Paul Maas, voorheen onder andere CPO van Tessenderlo Group en nu managing consultant bij Adjust, begrijpt waar de stelling van Finn Wynstra vandaan komt. “Een goede samenwerking begint bij het geven van vertrouwen, verantwoordelijkheid en het elkaar gunnen van succes. Je moet goede afspraken maken over gedeelde benefits. Als je dit niet doet, ontstaat er wantrouwen en dit kan inderdaad negatieve effecten hebben, zoals de professor omschrijft.”

Voorstander Early Supplier Involvement
Maas is echter wel groot voorstander van het vroeg betrekken van leveranciers in het ontwikkelproces. “Je moet relevante leveranciers al betrekken bij het proces als er bij R&D een idee ontstaat. Als je dan al iets kunt delen, start je met veel meer mogelijkheden en is de kans dat er meer leads uitkomen ook veel groter. Daarnaast weet een bedrijf met een nieuw idee vaak nog niet eens of het ook realiseerbaar is. Een leverancier kan hier vrij snel een beter inzicht in geven.”

Struikelblokken
“Leveranciers zijn een verlengstuk van je bedrijf, daarom is het zinvol om ze vroeg te betrekken”, vervolgt de managing consultant. “Ik heb ook bij bedrijven gewerkt, waar de overtuiging bestond dat de eigen R&D superieur was. Dan laat je een groot potentieel liggen, want leveranciers hebben ook een ontwikkelafdeling. Als zij hun kracht inzetten om jou te helpen nieuwe producten te ontwikkelen, dan ben je dubbel zo efficiënt bezig.”

Maas ziet nog een andere beperking. “Grote spelers in de markt hebben vaak de primaire drang om alles zelf te ontwikkelen en zelf op de markt te zetten. Dit is zeker niet de snelste weg en hier kom je in deze tijd niet meer mee weg. De markt vraagt om een snellere ‘time-to-market’, omdat lifecycles van producten steeds korter worden.”

Waarde van patenten
Er wordt ook teveel waarde gehecht aan patenten, stelt Maas. “Het is veel beter om ideeën te delen en de snelheid van nieuwe producten te verhogen. Je winst komt uit het sneller in de markt zetten van nieuwe producten, in plaats van het verdedigen van ideeën. Wat verdedig je eigenlijk, als je uiteindelijk toch niet de waarde uit het idee haalt?” Maas pleit daarom voor minder juridisering. “Timmer de samenwerking niet dicht met juridische documenten, dan ontstaat wantrouwen en is er een grote kans dat het project mislukt. Begin bij het geven van vertrouwen en verantwoordelijkheid.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Marcel Bressers | 13-10-2016 om 21:12

    de snelheid van time-to-market is inderdaad belangrijk en zijn de beperkende en vertragende factoren te vinden in de eigen organisatie. bureaucratie, budget goedkeur, interne procedures/processen en juridische doordachte documenten vormen vaak een struikelblok waardoor de timing in veel gevallen misgaat. Toch kan dit worden voorkomen. Ik moet toegeven, goede ideeën ontstaan vaak op onverwachte momenten, maar dat moet niet automatisch betekenen dat de weg van idee tot het op de markt brengen lang moet duren. als innovatieve organisatie kunnen we er vanuit gaan dat er ideeën ontstaan. Het enige dat we niet weten is ‘wanneer’. De organisatie kan zich dus heel goed voorbereiden op dat ‘eur(o)eka’ moment. hierbij moeten we dan het hele plaatje voor ons zien en moeten we op het moment suprême kunnen handelen met bestaande procedures en documenten, maar ook kunnen putten uit onze vooropgezette supply base. Hierdoor winnen we tijd en vergroten we onze voorsprong op de concurrentie en de waarde van het idee. De vroege betrokkenheid ligt dus vooral in de eigen organisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.