Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
05
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Wiebeke Sittrop
Dossier: Onderzoek
Soort:

Beursgenoteerde bedrijven versterken greep op inkoop

Inkoop wordt steeds belangrijker voor beursgenoteerde  bedrijven in Nederland. Dit blijkt uit een onderzoek van de redactie van inkoopvaktijdschrift Deal!  in samenwerking met NEVI CPD , de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement, onder 16 beursgenoteerde bedrijven.

De functie van Chief Procurement Officer (CPO) is een betrekkelijk jonge functie. In alle organisaties die deelnamen aan dit onderzoek, werd de functie van CPO in de afgelopen 10 jaar geïntroduceerd. Bij drie van de vier organisaties is de CPO afkomstig uit de eigen gelederen. De Chief Procurement Officers (CPO’s) van deze zestien bedrijven geven samen 85,5 miljard euro uit op een totale omzet van 142,5 miljard euro. Steeds meer van de inkoop vindt centraal plaats en bij minder toeleveranciers. Inkoop maakt gemiddeld 61% van de omzet van de deelnemende bedrijven uit zo blijkt verder uit dit onderzoek.

Het inkoopthema voor de komende jaren is onmiskenbaar Duurzaamheid: “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor onze continuïteit op de lange termijn” en “Niet-duurzaam gaat marktaandeel kosten en is maatschappelijk niet meer aanvaardbaar” aldus enkele deelnemende inkoopdirecteuren. Door de mondiale bevolkingsgroei en de uitputting van grondstoffen is een ander belangrijk en actueel issue het veiligstellen van de leveringen. Maar ook het reduceren van het aantal leveranciers en strategische allianties aangaan voor innovatie staan hoog op de agenda. Thema’s die duidelijk bijdragen aan de kracht van de business en waarop de huidige CPO’s worden afgerekend.

Voor meer informatie zie: ‘De inkoop van beursgenoteerde Nederlandse bedrijven in beeld’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.