Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
11
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Is bewering Philips-CPO verwachtings-management?

Erfde Fredrick Spalcke, sinds 2012 CPO bij Philips, nu echt een rommelige inkoopafdeling van zijn voorgangers, zoals hij onlangs suggereerde? Of is het simpelweg het managen van verwachtingen? Hierover ontstond deze week een discussie.

Tijdens het congres ProcureCon Europe, onlangs in Amsterdam, vertelde de CPO van Philips Fredrick Spalcke dat hij bij zijn entree in 2012 ongeveer 2.300 inkoopmedewerkers aantrof, verdeeld over 40 business units. Een aantal dat hij in korte tijd terugbracht naar 1.900. Volgens het online magazine Supply Magazine, aanwezig bij het congres, merkte Spalcke daarbij op dat er “veertig mensen waren die dingen op hun eigen manier deden” en “23 mensen die zichzelf ‘CPO’ noemden.” Opvallende uitspraken, die suggereren dat de voorgangers van Spalcke een allesbehalve geoliede inkoopmachine achterlieten.

Illustere voorgangers
Blogger Peter Smith vroeg zich afgelopen week dan ook af op Spendmatters UK/Europe hoe dit nu werkelijk zat. De voorgangers van Spalcke waren namelijk Maarten de Vries en Barbera Kux. Beiden zagen hun werk bij Philips juist beloond met een aardige promotie. De Vries werd CEO van een joint venture van Philips, TP Vision. En zijn voorganger Kux maakte de overstap naar Siemens, waar zij CPO werd. Kux is daarnaast lid van het Managing Board van Siemens AG. En wat langer geleden, rond het millennium, werd Philips’ inkoopafdeling geleid door inkoop Neil Deveril. De Vries, Kux, Deveril: niet bepaald lichtgewichten.

Positionering
Was de inkoopafdeling van Philips dan echt in zo’n slechte staat? Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat Falcke simpelweg bezig is de verwachtingen te managen en zichzelf beter te positioneren. Een praktijk die overigens onder CEO’s van Philips al jaren gemeengoed is, evenals binnen veel andere grote bedrijven. Of is het echt mogelijk om een stevig persoonlijk profiel te hebben (zoals Falckes voorgangers) zonder werkelijke prestaties die dit ook onderstrepen? Smith vraagt zich dan ook af: “Zijn een persoonlijke reputatie en charisma soms al genoeg?”

Reacties:

  • Anoniem | 02-12-2013 om 09:43

    Spalcke doet precies zoals hierboven wordt beschreven. Een kleine aanvulling is nog op z’n plaats. De Vries deed inkoop erbij en dat was niet de beste oplossing.

  • Anoniem | 02-12-2013 om 09:45

    Laten we de heer Spalcke niet te veel eer geven: “hij gaat nog niet een vliegtuig in zonder iemand van McKinsey”

  • Anoniem | 03-12-2013 om 14:21

    Misschien een idee om de heer Spalcke nog eens te interviewen en hem te confronteren met zijn uitspraken en de discussie die dit heeft uitgelokt?

  • Anoniem | 11-12-2013 om 16:39

    ben zeer benieuwd naar dat interview met Spalcke 😉

  • Anoniem | 22-02-2014 om 16:11

    Meer oude wijn in nieuwe zakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.