Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
04
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort: ,

Beyond sourcing

Partner of choice, het onderwerp zingt rond binnen de inkoopcommunity, maar tot nu toe was het binnen het Nederlandse taalgebied nog niet verder uitgewerkt in een boek. Tot vorig jaar auteurs Han Hendriks en Joost Scheepens in samenwerking met hun collega’s bij Kirkman Company het initiatief namen om een vervolg te schrijven op hun eerdere boek ‘The Next CPO’. Ging dat boek over de veranderende rol van de Chief Procurement Officer (CPO) onder invloed van de wereldwijde trends en ontwikkelingen, in het boek ‘Beyond sourcing’ staat de rol van de organisatie centraal en hoe deze zich kan ontwikkelen tot een partner of choice.

Wat betekent partner of choice eigenlijk?
Nu kan een begrip wel veel gebruikt worden, maar als niet iedereen precies weet wat ermee bedoeld wordt, schiet het nog niet echt op. Met dit boek wordt voor het eerst duidelijk gemaakt wat ermee bedoeld wordt en hoe je zo’n partner of choice wordt. In het boek zelf geven de auteurs aan dat een partner of choice symbool staat voor een inkoopfunctie die 100% relevant is voor al haar stakeholders: de klant, de medewerkers, het milieu, de maatschappij en de (externe) partners. Voorwaar een ambitieus doel om die 100% relevantie te realiseren, maar zoals het gezegde luidt: over een lage lat is het gemakkelijk springen en een beetje meer dan gemiddelde ambitie kan in het inkoopvak nooit kwaad.

Kennis ophalen en via dit boek weer delen
Ambities zijn pas mooi als je ze concreet definieert, waardoor die stip op de horizon zichtbaar wordt. Nog belangrijker is echter hoe je dat doel, die stip op de horizon, bereikt. Dat laatste wordt in het boek veelvuldig de roadmap genoemd. Zoals eerder aangegeven hebben de auteurs daarbij gretig gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van hun collega’s. Daarnaast werden meer dan 100 sourcing professionals benaderd bij meer dan 100 verschillende organisaties uit zowel bedrijfsleven als overheid (verhouding 85/15). Zij kregen de vraag voorgelegd voor welke uitdagingen zij staan en welke ontwikkelingen er nog moesten plaatsvinden. Daarmee werd de input verkregen voor dit boek en de beschrijving om in 9 stappen te transformeren naar een partner of choice.

It’s a long road to excellence
In het eerste deel van het boek gaat het over de roadmap die bedrijven en organisaties volgen om een partner of choice te worden. Het begrip zelf en de route worden uitgelegd en toegelicht aan de hand van een aantal stappen die ook de structuur en de indeling vormen voor de rest van het boek. Dat maakt het boek zeer overzichtelijk. Als houvast voor de doelgroep van het boek (directeuren, managers, professionals en aanstormende talenten) wordt in het eerste hoofdstuk een assessment toegevoegd, zodat zij zelf een beeld kunnen krijgen van hun eigen startpositie ‘on the road to excellence’. In het boek wordt (veelvuldig) gebruik gemaakt van Engelse woorden. Dit is gebruikelijk in het bedrijfsleven, maar zorgt bij de overheid nog weleens voor weerstand. Als (overheids)lezer moet je daar dus wel doorheen kunnen prikken/lezen om de rode draad te kunnen volgen.

Transformatie als essentieel onderdeel van inkoopprofessionalisering
De afsluiting van het eerste deel van het boek is gewijd aan het onderwerp transformatie en de theorie die daarover is gepubliceerd. Verwacht hier geen nieuwe theorie, maar wel de directe verbinding tussen de onderwerpen change management en inkoop. Met name voor mensen die bij het doorvoeren van gewenste en/of noodzakelijke veranderingen op het gebied van de ontwikkeling van een professionele inkoopfunctie aanlopen tegen weerstanden, vormt dit hoofdstuk het ontbrekende puzzelstuk. Daarvoor hoeven zij in principe nu geen ander managementboek meer open te slaan. Dat mag natuurlijk wel, want in 6 pagina’s het onderwerp change management behandelen lukt vanzelfsprekend niet geheel.

Basic Procurement Function en Sourcing Function
Het tweede deel behandelt aan de hand van de onderdelen strategy & organisation, contracting & contract governance en IT systems & support een aantal elementen van de procurement function. Elementen die in de basis aanwezig moeten zijn om een goed functionerende inkoopfunctie binnen je eigen bedrijf of organisatie te creëren. De beschrijving van deze basic procurement function laat zien in hoeverre je die basis nog dient te verbeteren, voordat je de stap kunt maken naar een sourcing function zoals beschreven in het volgende deel. Dit derde deel behandelt de tweede fase in de ontwikkeling naar een partner of choice. Onderwerpen die aan de orde komen zijn supplier & category management, big data & intelligence en the next generation als essentiële elementen voor een verdere ontwikkeling.

Partner of choice, de final destination
Het vierde deel van het boek is gevuld met de onderwerpen innovation & circularity, make, buy or ally en shared value. Het zijn met name deze onderwerpen die de komende jaren niet voor niets hoog op de agenda staan van veel inkoopfuncties. Deze onderwerpen bieden bij uitstek de mogelijkheid om de toegevoegde waarde van een professionele inkoopfunctie te tonen aan alle stakeholders en daarmee een ware partner of choice te worden. Niet dat dit gemakkelijk is, maar de kansen liggen er wel degelijk. Je moet die kansen echter wel grijpen als ze zich voordoen en daar biedt dit boek een welkome bijdrage voor. Een bijdrage die in het vijfde deel nog even kort wordt uitgewerkt en afgesloten met de al eerder genoemde 9 stappen.

Eindoordeel
Het boek ‘Beyond sourcing’ bekijkt de ontwikkeling naar een inkoopfunctie die toekomstbestendig is en toegevoegde waarde biedt voor het gehele bedrijf of organisatie. Alleen daarom al zou je als inkoopverantwoordelijke dit boek moeten lezen en als roadmap kunnen gebruiken. Waar je je wel bewust van moet zijn, is dat het boek niet alle onderwerpen in detail behandelt. Je zult de verdere verdieping zelf moeten zoeken, oppakken en indien nodig aanvullende literatuur moeten lezen of opleidingen volgen. Het lezen is de investering meer dan waard, zowel voor jezelf als je voor je bedrijf of organisatie. De weg is daarmee duidelijk, nu alleen nog de eerste stap zetten.


Beoordeling

  • Nieuwswaarde:     ***
  • Praktisch nut:        ****
  • Toegankelijkheid: *****

Aanvullende literatuur

  • The Next CPO – Han Hendriks, Joost Scheepens
  • Inkoop in strategisch perspectief – Arjan van Weele, Jordie van Berkel-Schoonen, Gert Walhof
  • Make, Buy or Ally? – Ivar Davids, Han Hendriks
  • Outsourcing – Errol van Engelen
  • Balanced Sourcing (Engels) – Timothy Laseter

  • Why beyond sourcing?
  • What roles exist beyond sourcing?

Boekgegevens
Auteurs:

  • Han Hendriks is sinds 2000 medeoprichter, ondernemer en managing partner van Kirkman Company B.V. Hij begeleidt organisaties op een ondernemende wijze in de richting van ‘organi-saties van de toekomst’. Daarnaast is hij verbonden aan Nyenrode Business Universiteit en pu-bliceert hij regelmatig artikelen en boeken over inkoop, sourcing en 'social enterprises'. Hen-driks is medeauteur van de boeken ‘Strategische [out]sourcing van ICT’, ‘Make, Buy or Ally’ en ‘The Next CPO’.
  • Joost Scheepens is Practice Leader Procurement bij Kirkman Company. Hij heeft veel ervaring in het verbeteren van inkooporganisaties, ontwikkelen van samenwerkingsstrategieën en het begeleiden van grootschalige sourcingstrajecten bij publieke en private organisaties. Scheepens is medeauteur van het boek ‘The Next CPO’.

Nederlandstalig | Gebonden, 132 blz.
Eburon Uitgeverij | 1e druk, 2016
EAN: 9789463010764

‘Beyond Sourcing’ is verkrijgbaar via www.managementboek.nl. Klik hier om het boek te bestellen.

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.