Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

BI en inkoop: een ideale match?

Volgens grote onderzoeksbureaus als Gartner en Forrester is Business Intelligence (BI) de grootste groeimarkt voor de komende vijftien jaar. Ook binnen inkoopmanagement is hierin nog een wereld te winnen.

Het verzamelen van data uit allerhande systemen en externe bronnen, deze vertalen naar inzichten en slimmere acties zou bij alle organisaties hoog op de agenda moeten staan. “Als we alle data waarover bedrijven nu beschikken verzamelen en bij elkaar brengen, zitten we op een goudmijn. Dat besef is er in veel organisaties wel”, zegt Jankees Lampe van BI-specialist Inergy. Het bedrijf houdt zich al sinds 1999 bezig met het verzamelen en analyseren van data en biedt deze diensten ook via een cloud-oplossing aan. Dat er veel aandacht is voor BI heeft met het economische klimaat te maken. Door de crisis is het behalen van extra omzet moeilijk, waardoor organisaties gedwongen zijn na te denken over waar ze hun marges vandaan halen en efficiënter te werken.

Rendement in marketing
Men komt BI op dit moment veel tegen in de vorm van managementrapportages, bijvoorbeeld over omzetcijfers. Ook in marketing vindt BI een toepassing, al dan niet met behulp van een klantkaart. Het maakt het rendement op elke uitgegeven marketingeuro groter en maakt het mogelijk slimme kortingsacties te bedenken. Bijvoorbeeld door een market basket analyse: welke producten liggen er in een winkelwagentje en is daar een correlatie in te vinden? Lampe verduidelijkt: “Koopt iemand die twee ons gehakt koopt, ook een pot pastasaus, een zak spaghetti, een netje uien en een fles rode wijn?”

Draaien aan kortingsknop
Een spannend voorbeeld van de toepassing van BI is te vinden in de modewereld. Lampe vertelt over een winkelketen die voor alle Nederlandse filialen collecties inkoopt die in een tijdsbestek van vier tot zes weken verkocht moeten worden. Het is belangrijk dat een nieuwe collectie op een juiste manier over alle filialen verdeeld wordt, waarvoor het bedrijf moet weten waar welke kledingstukken, maten en kleuren het best verkopen. “Een jurk die in Amstelveen blijft hangen en in Maastricht de winkel uitvliegt en daarom nog een keer extra verplaatst moet worden, is duur. En de enige manier om uiteindelijk alle kleding weg te krijgen, is door aan de kortingsknop te draaien. Maar dat wil je natuurlijk zo laat mogelijk en het liefst zo langzaam mogelijk doen.”

Mogelijkheden voor inkoop

Niet alleen voor managementinformatie en marketingdoeleinden wordt BI toegepast; ook bij inkoop heeft het een plek. Vendor rating, leveranciersperformance, vraagvoorspelling en voorraadoptimalisatie zijn termen waar BI veel kan betekenen. Vooral bij non-foodproducten is het aanhouden van voorraad duur. Het combineren van historische gegevens en externe informatie als weerberichten maakt het mogelijk om de optimale inkoopvolumes te voorspellen. Een andere argument is derving van levensmiddelen bij food-bedrijven. Jaarlijks verdwijnt er in Nederland in supermarkten voor een miljard euro aan over de datum geraakte producten in de afvalcontainer. “Hier zit een duidelijk inkoopaspect aan”, zegt Lampe. “Neem bijvoorbeeld versmaaltijden. Als je weet dat je van een bepaalde maaltijd elke week vijf stuks verkoopt, terwijl je deze per collo van acht stuks inkoopt, weet je ook dat je er elke week drie moet weggooien. Zo kom je op een ideale collogrootte, waarover je in gesprek kunt gaan met je leverancier.”

Inkoper moet meedenken
De toepassing van BI via de cloud is een model dat organisaties meer en meer hanteren. Bijvoorbeeld in categoriemanagement. Een performance dashboard geeft door middel van alle relevante KPI’s aan hoe de leverancier presteert. Toch valt er nog veel terrein te winnen met de toepassing van BI in inkoopmanagement. In alle sectoren zijn er wel toepassingen te bedenken, betoogt Lampe. Om tot aansprekende resultaten te komen op inkoopgebied, moet BI echter wel op de inkoopagenda staan. Lampe: “Inkopers moeten nadenken over de informatie die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun rol. Dan zorgen wij ervoor dat zij over die gegevens kunnen beschikken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.