Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
08
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: E-procurement
Soort: ,

Big data als nieuwe dimensie voor Inkoop

Veel interessante data ligt voorhanden en langzaam maar zeker ontstaan er toepassingen die overzicht creëren in deze berg informatie. InkopersCafe.nl spreekt Jarno Baaijens, inkoopprofessional en eigenaar van Spic&Scan over Big Data-ontwikkelingen. “Big Data kan de kostdrivers bepalen en veranderen. Het kan zorgen voor efficiëntie en daadwerkelijk waarde toevoegen aan de business”, stelt hij.

“Een firma in Eindhoven verzamelt data uit diverse openbare databases. Met algoritmes koppelen ze deze en halen hier relevante conclusies uit. Hierdoor zou Philips bijvoorbeeld wereldwijd kunnen bekijken voor welke prijs hun lampen verkocht worden aan de consument. Philips verkoopt zijn lampen aan Albert Heijn, maar kunnen er zo achter komen dat de supermarktketen de lamp met 300 procent marge doorverkoopt. Philips zou vervolgens kunnen onderhandelen over een stukje van die marge.”

Anders onderhandelen
“Als inkoper vind ik dit een hele interessante”, vervolgt Baaijens. “Je moet er namelijk wel rekening mee gaan houden, want dit kan de focus in de onderhandelingen compleet veranderen. Als je niet voorbereid bent in je sourcingsproces, dan sta je tijdens de onderhandelingen met een mond vol tanden. Hoe ga je die 300 procent marge dan nog goedpraten? De rollen veranderen en de inkoper dreigt een te kleine rol te krijgen. Je moet erop voorbereidt zijn.”

Efficiëntieslag
Big Data kan ook zorgen voor een efficiëntieslag. “Er is een softwarepartij die alle ruwe data pakt uit systemen zoals SAP. Daardoor is het niet meer nodig om een interne enquête uit te zetten om te weten hoe Inkoop het doet. De informatie uit de logs van de inkoopsoftware kan ook vertellen waarom Inkoop 12 dagen doet over het inkoopproces: van de aanvraag van bestelling tot het versturen van de factuur. Als je weet wat de oorzaken zijn van een traag proces, dan kun je jezelf verbeteren.”

Risico
“Aan het gebruik van Big Data zit ook een risico”, waarschuwt Baaijens. “Hoe zorg je dat de data die je ziet ook betrouwbaar is? Philips ziet bijvoorbeeld dat een retailer zijn lamp voor 65 euro verkoopt, in plaats van de afgesproken 50 euro. Het is mogelijk dat je deze informatie ziet vanwege een data hiccup of een corrupt bestand. Als je niet weet wat het betekent, neem je misschien verkeerde besluiten.”

Nieuwe dimensie
Moeten we als inkopers bang zijn dat het menselijke aspect van het inkopen gaat verdwijnen? “Dat denk ik niet. Ik denk dat Big Data een nieuwe dimensie is, die echt wat kan toevoegen aan de functie. Belangrijk is dat we als inkopers onze wiskunde en statistiek skills op orde krijgen, zodat we de waarde van de data goed in kunnen schatten en hier juiste beslissingen op kunnen nemen”, aldus Baaijens.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.