Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
04
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koen Bugter
Dossier: Inkoop
Soort:

Big data zorgt voor hogere productiviteit en winst

Uit onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology blijkt dat bedrijven die big data toepassen hoger scoren op productiviteit en winstgevendheid dan hun concurrenten.

Hoogleraar informatiekunde Remko Helms roept inkopers op om op ‘datasafari’ te gaan. "Kijk niet in één databron, maar in meerdere, zowel binnen als buiten je organisatie. Stel je werkt in de foodsector. Kun je dan met data uit weerberichten de voedselprijzen voorspellen? Want als je dat kunt, kun je daarop anticiperen in de inkoop,” aldus Helms in gesprek met Deal!

Onderpresterende leveranciers
Verder zegt Helms over het verzamelen van big data: ‘Kenniswerkers zijn de belangrijkste grondstof voor innovatie. Met big data is daar een nieuwe grondstof bijgekomen’. Voor inkoop liggen hier kansen, aldus de hoogleraar.  ‘Kun je inkoopdata koppelen aan gebruiksdata, bijvoorbeeld data over problemen met jouw product in de praktijk? Zijn er zo patronen te ontdekken in onderpresterende leveranciers?’, vraagt de hoogleraar informatiekunde zich af. Bij een dergelijke datasafari zou je volgens Helms ook gebruik kunnen maken van crowd sourcing om kennis binnen te halen.

Door Koen Bugter
Journalist Koen Bugter (1982) werkt nu zo'n achttien jaar in de journalistiek en werkte vooral als verslaggever voor verschillende omroepen in Hilversum waaronder BNN, AvroTros en KRO-NCRV. Voor inkopers-cafe.nl krijgt hij graag de onderste steen boven. Heeft u tips voor Bugter? U kunt hem mailen via: koen@inkopers-cafe.nl of via twitter volgen: @koenbugter

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.