Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
22
05
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort:

Blokker vergat belang van inkoper

Blokker vergat belang van inkoper
Foto: Beeldbank Blokker

Het gaat niet goed met Blokker. De transformatie die een jaar geleden is ingezet, heeft ertoe geleid dat de inkopers zijn ontslagen, er zodoende duurder wordt ingekocht en klanten hun vertrouwde producten missen.

Blokker zou een ‘radicale transformatie’ ondergaan op ‘alle fronten’. Blokker kondigde een jaar geleden enthousiast aan dat alles anders zou worden. Nieuwe winkels, luxe merken, nieuwe reclames en een nieuw logo. Inmiddels is een deel van de veranderingen alweer teruggedraaid, is er intern onenigheid ontstaan over de nieuwe koers en zijn dochterbedrijven Xenos, Big Bazar, Intertoys, Maxi Toys en Leen Bakker in de etalage gezet, dat schrijft NRC.

Inkoop overbodig
De zes inkopers van Blokker BV zijn in februari 2016 in één keer overbodig. De nieuwe topman Rob Heesen wil Inkoop helemaal anders aanpakken. Geen inkopers meer, maar ‘category managers’. Blokker moet vanuit de klant denken. De huidige category managers, die voorheen bepaalden wat er in het schap kwam te liggen, moesten nu ook gaan inkopen. De inkopers mochten wel op deze nieuwe functie solliciteren, maar slechts één van de zes inkopers werd aangenomen. De rest werd zonder pardon ontslagen.

Verandering inkoopbeleid funest
Alle kennis en het netwerk van deze inkopers was daardoor op slag weg. De achterblijvers wisten nauwelijks waar de producten vandaan moesten komen. Dit leidde tot lege schappen. Het afscheid van de traditionele inkopers had ook direct gevolgen voor de bedrijfsvoering. Het familiebedrijf is groot geworden door slim inkopen in ‘het Verre Oosten’ en scherp onderhandelen. Inkopers struinden de beurzen in Europa af om inspiratie op te doen en reisden dan naar China om de producten goedkoop in te kopen. Direct bij de leveranciers. Zo konden de producten met veel winst verkocht worden. De nieuwe inkopers gingen niet naar de beurs in China. In plaats daarvan deden ze zaken met Europese groothandels. Het gevolg: hogere inkoopprijzen, waardoor er minder winst overblijft of de prijzen omhoog moeten.

Kennis terughalen
In een poging om de inkoopkennis en ervaring terug te halen, schakelt Blokker nu de hulp in van inkopers van zusterbedrijven, zeggen bronnen van NRC. Er is recent een inkoopdirecteur aangenomen, die eerder voor Leen Bakker werkte.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.