Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
05
16
Jasper Mattijssen
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
3
Door Jasper Mattijssen
Dossier: Column
Soort:

Blue Ocean Procurement

Blue Ocean Procurement

Innovatie is volgens veel mensen hét middel om je mee te onderscheiden. Ik hoor het op BNR, van collega’s, leveranciers en via allerlei andere kanalen. In principe ben ik het daar niet mee oneens, maar ik denk wel dat er meer dan alleen innovatie nodig is om onderscheidend te zijn. In een markt waarin innovatie de norm is geworden, hoe vind je dan als procurement professional het onderscheidend vermogen dat bij jouw vraag past? Hoe zien wij het bos door de bomen heen?

Onlangs las ik de “Blue Ocean Strategy” van Renée Mauborgne en W. Chan Kim. Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van de ondernemer en richt zich op het creëren van klantvraag vanuit waarde innovatie. Hiermee ontwikkelen organisaties een “Blue Ocean”: een markt zonder concurrentie.

Wat de Blue Ocean strategie onderscheidt is dat deze juist niet kijkt naar wat de concurrentie doet. In een concurrentiegerichte strategie moet je beter zijn dan je tegenspeler om (bijvoorbeeld marktaandeel) te winnen. Als iedereen zichzelf vergelijkt binnen de bestaande kaders, blijven we ook op dezelfde manier met elkaar concurreren in bestaande markten. Zowel verkopende als inkopende organisaties moeten zichzelf daarom vaker een andere vraag stellen:

“Is de huidige markt (of het aanbod) een statisch gegeven? Of kunnen we beschikbare business modellen op basis van waarde innoveren voor onze (interne) klanten, onderneming én leveranciers?”

De betreffende waarde innovatie betekent het fundamenteel aanpassen van een businessmodel in plaats van het onderscheidend zijn op bepaalde aspecten. Voorbeelden uit het verleden zijn: Apple die de iPhone lanceerde in plaats van een telefoon, Cirque du Soleil die de definitie van “circus” naar een heel ander niveau bracht, auto’s die je kunt leasen in plaats van kopen of hoe Coolblue klanten blij maakt in plaats van “gewoon” producten te verkopen. Deze ontwikkelingen moeten toch ook mogelijk zijn in categorieën waar wij als procurement professionals verantwoordelijk voor zijn?

Hoe kunnen wij een Blue Ocean (helpen) creëren voor potentiële leveranciers om vrij in rond te zwemmen? Of nog beter, hoe kunnen wij van de keten waar wij in zitten een Blue Ocean maken? Dit gaat verder dan prestatie inkoop, waar we al grotendeels weten wat we functioneel nodig hebben, en de leverancier deze behoefte redelijk eenzijdig invult. In het Blue Ocean model wordt zelfs dát ter discussie gesteld. We kijken naar de feitelijke waarde die we nodig hebben in plaats van de functionele behoefte. Dat kan bijvoorbeeld met interactieve (waarde)innovatie sessies.

Denk aan “energie reductie” kopen als product, mobiliteit in plaats van een auto of een onvergetelijke ervaring in plaats van een circus. Het antwoord op de eerder gestelde vraag zit wellicht in de eenvoud, terwijl we bij innovatie toch vaak denken aan “nieuwigheidjes”. Een auto leasen is namelijk niet zo ingewikkeld, maar toen dit business model voor het eerst werd geïntroduceerd opende het wel het onderscheidend vermogen van de leasemarkt zoals wij deze vandaag kennen. Een panklaar model heb ik nog niet, maar mijn standpunt is wel dat wij als Procurement professionals onszelf verantwoordelijk moeten maken voor het faciliteren van waarde innovatie binnen de categorieën en voor de leveranciersmarkten waar wij verantwoordelijk voor zijn.

Jasper Mattijssen
Door Jasper Mattijssen
Inkoopadviseur bij Benefit

Reacties:

  • Martijn Scherpenhuijzen | 24-05-2016 om 14:13

    Jasper, je column is een mooie prikkel om weer eens anders naar het inkoopvak te kijken! De simpele vraag “moet ik een boor inkopen of hebben we een gat in de muur nodig” kun je intern stellen, maar ook in de leveranciers markt neerleggen (en dan het liefst bij leveranciers die niet gekokerd in dezelfde keten zitten).

  • Tim | 02-06-2016 om 10:04

    Wat mij betreft goed om als inkoper aanjager te zijn van innovatie. Hetgeen jij schetst heeft volgens mij de beste slagingskans bij zeer volwassen inkoopafdelingen/organisaties, waarbij de inkoper zowel intern als extern veel invloed heeft. Snel veranderlijke óf verzadigde markten lenen zich hier denk ik het meeste voor. Leuk stukje.

  • Van Epscheuten | 29-08-2016 om 11:43

    Erwin, zit je capslock knop vastgekleefd aan je toetsenbord?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.