04
02
14

Begin met het waarom (Start with Why)

Het nieuwe jaar is al meer dan een maand oud en de goede (zakelijke) voornemens zijn voor het grootste deel weer gesneuveld. Tijd voor alle inkopers om de zaak eens op een andere manier te bekijken en aan te pakken. Daarvoor is het dan wel noodzakelijk dat inkopers het boek ‘Begin met het waarom’ van Simon Sinek eerst lezen en de reikwijdte goed tot hen laten doordringen. Vervolgens kunnen ze dan kijken of ze de vraag van Simon Sinek waarom ze doen wat ze doen weten te beantwoorden.

Is het een boek over inkoop?
Nee, ‘Begin met het waarom’ is zeker geen boek over inkoop. Integendeel, het boek gaat over ondernemen en de vraag waarom sommige bedrijven succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn dan andere bedrijven. Wat hebben mensen als Steve Jobs, Martin Luther King en Nelson Mandela gemeen vraagt Simon Sinek aan het begin van het boek. Ze wisten heel goed waarom ze deden wat ze deden en vorm(d)en daarmee een voortdurende inspiratiebron voor mensen in hun directe en indirecte omgeving. Net als voor mensen geldt dit principe ook voor bedrijven en organisaties.

De gouden cirkel
Hoe werkt het principe van de gouden cirkel? Van nature denken mensen en bedrijven vanuit de vragen ‘wat’ en ‘hoe’. Wat doen we en hoe doen we dat? Misschien logisch, maar op deze manier vertel je een vrij technisch, inhoudelijk en afstandelijk verhaal. Mensen en bedrijven redeneren vanuit de buitenkant van de cirkel (wat en hoe) naar de binnenkant (waarom). De gouden cirkel gaat uit van het omgekeerde principe. Het redeneert vanuit het waarom naar het hoe en het wat. Aan de hand van sprekende voorbeelden waaronder Starbucks, Apple en Dell illustreert Simon Sinek dat toepassing van de gouden cirkel de kans op succes als bedrijf of organisatie vergroot. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.

Het waarom voor je klanten en het waarom voor jezelf als inkoper
Zou dit principe ook werken in de contacten met de klanten van inkoop? Vraag je jezelf als inkoper eens af wat er beter werkt bij een intake gesprek met een (nieuwe) klant. Beginnen met de vraag “Waarom doet u wat u doet” of “Beschrijf eens wat of hoe u dat doet”. Zeer waarschijnlijk de eerste vraag omdat je daarmee de essentie en de passie van een klant te pakken hebt. Het wordt van daaruit veel makkelijker een duurzame relatie met de klant op te bouwen.

Voor een inkoper geldt hetzelfde. Veel inkopers beginnen vaak met praten over wat ze voor hun interne klanten gaan doen en hoe ze dat gaan doen. Zoals gezegd een technisch, inhoudelijk en afstandelijk verhaal, waarmee je als inkoper afstand creëert tot de klant. Stel nu eens dat je de omgekeerde werkwijze toepast en begint met het waarom van je werk. Waarom jij inkoop zo’n mooi vak vindt en waarin voor jou de uitdaging zit. Wedden dat de klant je daarna op een andere en meer open wijze benadert?

Als je de basisprincipes van dit boek kunt vertalen naar de inkooppraktijk binnen je eigen bedrijf of organisatie, heb je de essentie van de boodschap van Simon Sinek te pakken. Probeer de ‘waarom’-vraag eens uit op een kleiner onderwerp binnen het inkoopdomein, bijvoorbeeld contractmanagement. Je zult merken dat er een andere kijk op de (inkoop)werkelijkheid ontstaat en het resultaat vele malen beter is. Lukt die vertaling je niet, dan heb je na het lezen van dit boek in ieder geval een beeld van waarom de ene leverancier je wel weet te raken met zijn boodschap en de andere leverancier niet.

• Nieuwswaarde: *
  • Praktisch nut: *****
  • Toegankelijkheid: ****

• Start with why – Simon Sinek
  • Verdraaide organisaties – Wouter Hart, Marius Buiting
  • Wat er nu toe doet – Gary Hamel
  • De snelheid van vertrouwen – Stephen Covey, Rebecca Merrill
  • Alles wat je aandacht geeft, groeit - Cora Smit, Saskia Tjepkema

Auteur:
Simon Sinek studeerde culturele antropologie en ruilde zijn carrière als advocaat al vroeg in voor één in de reclame. In Amerika werkte hij voor Euro/RSCG en Ogilvy & Mather. In 2002 richtte hij zijn eigen bedrijf op. Hij trok wereldwijde aandacht met zijn presentatie over leiderschap op TEDx in 2009. Deze video met de titel "How Great Leaders Inspire Action" is de zevende meest bekeken video op TED.com (zie ook link hieronder).

• Link naar de video: klik hier
• Samenvatting boek in het Nederlands: klik hier

Nederlandstalig | Paperback, 240 blz.