14
10
13
Dossier: Economie

Wat bezielt mijn klant !?

Wat bezielde Gerco Rietveld, deskundige op het gebied van inkoop, zelf toen hij het boek ‘Wat bezielt mijn klant!?’ schreef? Dat maakt hij gelukkig snel duidelijk in zijn voorwoord. Met het boek wil hij verkopers helpen ontsnappen aan de inkoopdruk van hun klanten. Op zich een mooie en interessante uitdaging om dat helder te maken. De vraag is of hij daarmee ook voor inkopers een interessant boek heeft geschreven.

De nieuwe werkelijkheid
In vergelijking met zijn vorige boek ‘Inkoop, een nieuw paradigma’ keert Gerco Rietveld met dit boek terug naar de soepele schrijfstijl van zijn eerste boek ‘Facilitair Inkoopmanagement’. ‘Wat bezielt mijn klant!?’ leest gemakkelijk weg en is daarmee toegankelijk voor een breder publiek. Met name hoofdstuk 2 is zeer lezenswaardig. Gerco Rietveld staat stil bij de veranderende context van de wereldeconomie en de relatie tussen verkoop en inkoop. De invloed van de crisis op bedrijven weet hij helder te verwoorden en het verschijnsel nieuwe werkelijkheid legt hij duidelijk uit.

Van buiten naar binnen
Na deze uitleg over de buitenwereld concentreert Gerco Rietveld zich in hoofdstuk 3 vervolgens op de functie en rol van inkoop binnen een organisatie. Hier weet hij met zijn haarscherpe analyses goed te duiden welke ontwikkelingen de inkoopfunctie in het verleden geholpen en welke ontwikkelingen momenteel een remmende werking hebben. Daarbij borduurt hij voort op zijn succesvolle boek ‘Inkoop, een nieuw paradigma’. Confronterend maar wel degelijk objectief beschreven en met adequate bronvermeldingen.

1-dimensionale schets
Of het effectbejag of gemakszucht is laten we in het midden. Feit is wel dat Gerco Rietveld de inkoper in het gehele boek neerzet als een karikatuur van zichzelf door continu te refereren aan het inkopen op laagste prijs. Dat begint al in hoofdstuk 1 als hij de inkoper (dis)kwalificeert “als een sprinkhaan die de markten kaalvreet in zijn onverzadigbare honger naar kostenbesparingen”. En passant krijgt de inkoper ook het verwijt dat hij “er wel de oorzaak van is, dat deze recessie zich enorm verbreedt, verdiept en verlengt”. Naarmate het boek vordert, komt hij daar steeds vaker op terug zonder een nadere feitelijke onderbouwing te geven.

Gemiste kansen
Waar het boek verder jammer genoeg in te kort schiet is meer uitleg verschaffen over de theorie en de achtergronden van het strategische en tactische inkoopproces in relatie tot het verkoopproces. De Kraljic-matrix komt in zijn twee belangrijkste verschijningsvormen weliswaar met een gedetailleerde uitwerking en toelichting terug, maar een actueel onderwerp als Best Value Procurement wordt slechts terloops genoemd. Inkopen bij de overheid komt te pas en te onpas aan de orde en af en toe ook nog onjuist. Een gemiste kans omdat met name de overheidsmarkt een factor is om rekening mee te houden.

Is het boek ‘Wat bezielt mijn klant!?’ een boek dat je als inkoper gelezen moet hebben? Verschaft het je nieuwe inzichten? Vult het boek een ontbrekend deel van je kennis als inkoper in? Gedeeltelijk. Als je de hoofdstukken 2 en 3 leest, valt een groot aantal puzzelstukjes op zijn plaats. Je hebt als inkoper het gevoel dat je beter begrijpt waarom de (economische) wereld tegenwoordig anders in elkaar zit. Wat dat betekent voor de verkoper, de inkoper en de interactie tussen beiden. In het vervolg van het boek mis je dat evenwicht. Je treft als inkoper vanaf hoofdstuk 4 weinig informatie aan die waardevol kan zijn voor je dagelijkse inkooppraktijk.

Beoordeling: **

• Wat uw klanten u niet vertellen... en uw managers niet weten - John E. Gamble
  • Klote klanten - Egbert Jan van Bel
  • Sales beter de baas - Edwin de Haas
  • Zakendoen in de nieuwe economie - Marga Hoek
  • De blauwe oceaan - W. Chan Kim, Renée Mauborgne

Auteur:
Gerco Rietveld begon zijn loopbaan bij de NMB Bank in bancaire functies, waarna hij de overstap maakte naar inkoop en leiding gaf aan het Concern Inkoopbedrijf van de ING Groep.  Vervolgens was hij medeoprichter en directeur van inkoopadviesbureau Compendium. Aansluitend hierop werkte hij als adviseur bij het advies- en onderzoeksbureau Significant. Nu heeft hij zijn eigen adviespraktijk en is hij adviseur van de directie van Menzis.

Nederlandstalig | Paperback, 160 blz.
Academic Service | 1e druk, 2013 | EAN: 9789462200043

'Wat bezielt mijn klant !?' is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl en uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.