23
12
14
Soort: ,

The Next CPO

Als je in het woordenboek de betekenis opzoekt van het schaap met vijf poten kom je uit op iemand met een ‘vrijwel onmogelijke combinatie van goede eigenschappen’. Met het uitbreiden van het aantal poten van het schaap tot negen leggen de auteurs van het boekje ‘The Next CPO, ben jij het roze schaap met 9 poten?’ de lat nog een stuk hoger. Of misschien wel te hoog en schrikken ze daarmee potentiële lezers ten onrechte af.

Op het verkeerde been
Met de mededeling van de auteurs Han Hendriks en Joost Schepens zelf, dat er genoeg is geschreven over methoden, technieken en processen die je kunnen helpen bij het verbeteren van de inkoopafdeling, zetten ze je als lezer een beetje op het verkeerde been. Natuurlijk hebben ze gelijk dat die boeken en artikelen er al zijn, maar tegelijkertijd doen zij zichzelf en de inkoopfunctie tekort, omdat ze lijken uit te gaan van een losstaande afdeling binnen de organisatie.

Gemiste kans
Met de enorme hoeveelheid ontwikkelingen binnen en buiten de onderneming heb je als lezer in het vervolg voldoende interessant materiaal om je gedachten te laten gaan over de toekomst van de gehele inkoopfunctie en de rol van de CPO binnen je eigen organisatie. De zinnige uitspraken van de diverse CPO’s over de verschillende onderwerpen zijn treffend. Ze ontberen echter de achtergrond hoe het betreffende onderwerp werd opgepakt of zal worden opgepakt en daarmee een bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de organisatie als geheel. Ook de diverse valkuilen blijven helaas grotendeels onderbelicht.

Interessante invalshoek en verbinding
Met het boekje ‘The Next CPO’ kiezen de auteurs vervolgens in de hoofdstukken 3 en 4 voor tips om de sociale en gedragsmatige aspecten te ontwikkelen, die bij de veranderende rol van de CPO relevant zijn. Zij beginnen met een beschrijving van mogelijke drijfveren op basis van een wetenschappelijk onderzoek van Clare Graves, beschreven in het boek ‘Spiral Dynamics. Mastering values, leadership and change’. Nog interessanter wordt het als deze drijfveren, in het daarna volgende hoofdstuk, gekoppeld worden aan de negen mogelijke rollen die de CPO binnen zijn organisatie kan vervullen.

11 CPO’s vermist
Opmerkelijk is dat op de voorzijde van het boekje gesproken wordt over gesprekken met 50 CPO’s, terwijl er in het boekje maar 39 CPO’s voorkomen met bedrijfs- en persoonlijk profiel. Daarnaast bedient op LinkedIn slechts een deel van de geïnterviewden zich daadwerkelijk van de functienaam Chief Procurement Officer. Tenslotte levert de overheid slechts een geringe bijdrage aan de inhoud van dit boekje met slechts vier geïnterviewden en het ontbreken van de naam Siep Eilander, CPO Rijksoverheid. Dit kan een gevolg zijn van het feit dat men binnen de overheid niet zo gecharmeerd is van engelstalige functienamen.

Roze Schaap
Met het schrijven van dit boek en het continu verwijzen naar The Next CPO klinkt het een beetje alsof de CPO dit boekje nodig heeft om zichzelf te profileren en te ontwikkelen. Waarom dit schaap dan ook nog roze moet zijn, buiten de negen poten die hem al figuurlijk zijn toebedeeld, wordt niet nader toegelicht. De kapstok van het roze schaap met de vele poten komt daardoor enigszins geforceerd over en dat is jammer.

Doelgroep
Wat tenslotte een beetje wringt in het boekje, is het continu aanspreken van de CPO of de persoon die geinteresseerd is in de functie van CPO. Met vragen als ‘Wat leer jij van het verleden’, ‘Wat zijn jouw drijfveren?’, ‘Welke rollen vervul jij’ en ‘Hoe word jij de next CPO?’ richt men zich direct tot CPO’s en toekomstige CPO’s. Het komt over als hinken op twee gedachten, omdat het boekje ook is bedoeld, zoals de auteurs zelf (terecht) aangeven, voor managers, professionals en aanstormende talenten die binnen organisaties met CPO’s samenwerken.

Is het daarmee een slecht boekje? Integendeel, de historische en recente ontwikkelingen binnen en buiten het inkoopvak zijn voor iedere inkoper, inkoopprofessional, hoofd inkoop en inkoopmanager relevant en een ‘must read’. Net zoals de drijfveren uit hoofdstuk 3 en de rollen uit hoofdstuk 4 dat zijn. Het is een boekje dat aanzet tot nadenken en tot het voeren van gesprekken over waar de inkoopfunctie naar toe gaat of zou moeten gaan. Het is derhalve een aanrader voor iedereen die het inkoopvak een goed hart toedraagt en zich verder wil ontwikkelen, al dan niet in de richting van CPO.

• Nieuwswaarde:     * * *
  • Praktisch nut:        * * * *
  • Toegankelijkheid:  * * * * *

• No Time, Naomi Klein
  • De aarde is plat 3.0, Thomas Friedman
  • Kapitaal in de 21ste eeuw, Thomas Piketty
  • When digital becomes human, Steven Van Belleghem
  • Make, Buy or Ally?, Ivar Davids, Han Hendriks

Auteurs:

• Han Hendriks is medeoprichter en managing partner van Kirkman Company. Hij begeleidt organisaties in de richting van ‘organisaties van de toekomst’. Daarnaast is hij verbonden aan Nyenrode Business Universiteit en publiceert hij regelmatig artikelen en boeken over inkoop, sourcing en 'social enterprises'. Hendriks is medeauteur van de boeken ‘Strategische [out]sourcing van ICT’ en ‘Make, Buy or Ally?’.
  • Joost Scheepens is Practice Leader Procurement bij Kirkman Company. Hij heeft veel ervaring in het verbeteren van inkooporganisaties, ontwikkelen van samenwerkingsstrategieën en het begeleiden van grootschalige sourcingstrajecten bij publieke en private organisaties.

Gebonden | 136 blz. | Nederlandstalig
Eburon Business | 1e druk, 2014 | EAN: 9789059729094

• Artikel uit DEAL