Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
11
14
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

'Zo simpel kan het zijn'

Met het lezen van de boektitel ‘Zo simpel kan het zijn’ van Richard Engelfriet zullen inkopers niet direct denken “dat boekje ga ik kopen”. Toch biedt het boekje bij lezing meer aanknopingspunten dan van te voren ingeschat. Bijvoorbeeld via het hoofdstuk ‘Inkopen? Geef uw budget weg!’ dat eerder verscheen op Inkopers-Cafe, maar meer nog met andere hoofdstukken zet de auteur je aan tot denken over hoe zaken simpeler kunnen worden geregeld. Klinkt je dat als inkoper als muziek in de oren, lees dan dit boekje en doe er je voordeel mee.

Niet lullen maar poetsen
Inkopers zijn over het algemeen praktisch, doelgericht en doeners van karakter. Geen woorden maar daden, niet lullen maar poetsen. Toch? In de praktijk maken inkopers het zichzelf de laatste jaren echter steeds moeilijker. Enerzijds door de introductie van steeds weer nieuwe begrippen en gebruik van meer en meer vaktaal, maar anderzijds ook door het opzetten en gebruik maken van nieuwe en soms ingewikkelde inkoop- en aanbestedingsprocedures. Vervreemding van je collega’s én je leveranciers ligt hiermee op de loer.

Cliché diarree
Recentelijk besteedde Freek Andriesse hier in zijn maandelijkse column in het vakblad DEAL! al eens aandacht aan. Vaktermen als best value procurement, business alignment, value sourcing en gunnen op waarde vliegen je om de oren. Niet alleen bij inkopers onder elkaar, maar ook bij gesprekken van inkopers met collega’s. Die kunnen er vaak geen touw aan vast knopen, omdat er teveel vanuit hun eigen inkoopvakgebied wordt geredeneerd. Zonder daarbij de noodzakelijke verbinding te leggen met het vakgebied van de collega. Richard Engelfriet noemt dat in zijn boek ‘diarree cliché’ en ‘lucht verplaatsen’, wollig taalgebruik zonder duidelijke keuzes maken over wat je wilt en kunt betekenen voor je collega’s.

KISS-principe
In het hoofdstuk ‘Stop met zeuren over de bureaucratie van de overheid en geef zelf het goede voorbeeld’ breekt Richard Engelfriet verder een lans voor het versimpelen van de inkoopprocedures . Bij voorkeur aan de hand van het KISS-principe (Keep It Stupidly Simple). Illustratief is het voorbeeld van een MKB bedrijf dat twijfelt over het aannemen van een order van € 4.000 bij een nieuwe klant. Wel of niet akkoord gaan met een onbeperkte aansprakelijkheid zoals die is opgenomen in de inkoopvoorwaarden van de potentiële klant? Uiteindelijk laat het MKB bedrijf de order schieten, omdat ze dit een onevenredig zware eis vinden voor een klein bedrijf. Had dit voor het MKB bedrijf niet iets simpeler gekund?

Simpel is niet makkelijk
Dat het ook anders kan bewijzen de dertig hoofdstukken uit het boekje ‘Zo simpel kan het zijn’. Daarvan gaan er dus twee direct over inkoop. Realiseer je daarbij wel dat simpele oplossingen niet makkelijk te bedenken zijn. Dit nog even los van het feit dat het toepassen van simpele oplossingen nog veel moeilijker kan uitpakken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Europese aanbestedingsregels, kan je je voorstellen dat dit allemaal wel een stuk simpeler zou kunnen, maar is het wel mogelijk? Ook de dagelijkse inkooppraktijk loopt over van de regels, procedures en moeilijke taal. De vraag is of inkopers daar met zijn allen iets aan kunnen doen.

Eindoordeel
Simpeler kan Richard Engelfriet het niet laten zien. Hij geeft je stof tot nadenken. Zoveel stof dat het niet raadzaam is het boekje in één keer uit te lezen. Een hoofdstuk per avond zou het maximum moeten zijn. De verleiding is echter groot, want Richard Engelfriet heeft een schrijfstijl die je met veel humor als het ware door het boek ‘heen trekt’. Laten liggen vormt dan een hele grote uitdaging. Extra vermeldenswaard zijn het colofon (gewoon lezen, het is brengt de eerste glimlach op je gezicht) en het afsluitende stukje tekst over zichzelf. Daarin beantwoordt hij de vraag of hij zelf wel een beetje simpel is. Het antwoord: verbazingwekkend simpel.

Beoordeling

  • Nieuwswaarde:    *
  • Praktisch nut:       * * * * *
  • Toegankelijkheid:  * * * * *

Aanvullende literatuur en informatie

  • Semco Stijl, Ricardo Semler
  • Easycreatie, Martijn Aslander, Erwin Witteveen
  • Fuck de regels, Ben Kuiken 
  • Businessplan op 1 A4, Marc van Eck
  • Een werkweek van 4 uur, Timothy Ferriss
  • Link naar video: https://www.youtube.com/watch?v=LdxklZ2lC9I#t=37

Boekgegevens
Auteur:
Richard Engelfriet is dagvoorzitter, trainer en spreker. Daarnaast is hij auteur van vele managementboeken, waarvan 'Hoe vang ik een rat?' en 'Passie!' de bekendste zijn. Engelfriet schrijft regelmatig columns en zingt in coverband Rizotto. In een recent verleden was hij meerdere keren dagvoorzitter bij het Nyenrode congres en het seminar van Inkopers tegen Kanker.

Nederlandstalig | Paperback, 147 blz.
Uitgeverij Haystack | 1e druk, 2014 | EAN: 9789461260000

 

 

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Reacties:

  • Anoniem | 18-11-2014 om 19:41

    Hoi Peter,

    ik word hier enthousiast en zelfs blij van! Eindelijk iemand die rationeel denkt
    en daarbij gezond verstand en humor gebruikt. We zijn in Nederland en Europa te ver doorgeschoten in de ontwikkeling van wet – en regelgeving die groei, ontwikkeling en innovatie juist moeten stimuleren ipv afremmen of simpelweg onmogelijk maken. Het MKB is de motor van iedere economie, laten we dan zowel bij de aanbestedende diensten als ondernemers reflecteren op onze handelwijze en ons afvragen of we op de goede weg zijn in Nederland.

    Terug naar de basis en dat betekent voor mij professioneel relatiebeheer, wees helder over je doelstellingen en verwachtingen waarbij we elkaars structuur en bedrijfsvoering beter leren begrijpen en ontwikkel uitgebalanceerde oplossingen want daar zijn we wat mij betreft een decennium of twee geleden mee gestopt.

    Dit boek ga ik bestellen!
    Met sportieve groet,

    Ralph Baumgarte

  • Anoniem | 24-11-2014 om 14:33

    Een aanrader. Ik heb het recent gelezen en is de moeite waard.
    Ook leuk om kado te geven.

    Erwin Piet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.