Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
11
Paul Bouwman
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Paul Bouwman
Categorie: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Brand in inkoopland

Veel inkopers die ik ken zijn ook “brandweerman” d.w.z. ze moeten vrijwel dagelijks brandjes blussen. Herkenbaar? Nu gaat deze column over het engelse woord BRAND. Dit staat voor o.a. merk. label. handelsmerk. handelsnaam. reputatie. faam en bekendheid.

Inkopers doen vrijwel nooit aan personal branding. Kennen dit fenomeen niet en/of hebben daar niet over nagedacht. Inkoop verkopen is een kreet die we vaker lezen en horen. maar het verkopen van jezelf is een ander verhaal!
Dat gaat natuurlijk de ene inkoper makkelijker af dan de andere. Toch is het een speelveld dat uitermate belangrijk is en aandacht verdient.

Waarom personal branding?
Welnu. in de economie is een bekende spreuk “Elk aanbod schept zijn eigen vraag”. Als die ook voor mensen geldt is personal branding voor iedereen van belang. Door jezelf als duidelijk merk aan te bieden creëer je je eigen markt en je eigen mogelijkheden.
De veranderde manier van werken in de moderne economie versterkt dit nog eens. Vroeger was personal branding nauwelijks van belang. Je werkte je hele leven voor ??n baas en promotie was grotendeels gebaseerd op dienstjaren. In de huidige tijd van jobhoppen is de baanzekerheid veel lager en wordt er bijna van je verwacht dat je om de paar jaar van werkgever verandert. Als consultant of verkoper speelt je imago een grote rol. als administratief medewerker wat minder. Zelfs als personal branding geen direct nut voor je lijkt te hebben. is het op zijn minst een goede manier om tot zelfinzicht te komen.

Let bij het “abc” van personal branding op de volgende zaken:
Wees Apart. Betrouwbaar en Congruent.

Je moet je onderscheiden van de rest. Al je opgaat in de grijze massa kun je niet duidelijk maken waarom juist jij voor een bepaalde functie geschikt bent. Wees apart. Durf anders te zijn. Voor jou zijn er honderd anderen… Overdrijf nou ook weer niet anders begrijpen mensen je niet of - nog erger – vinden je raar of gestoord.

Mensen moeten op je kunnen bouwen. In je persoonlijke merk moet een herkenbare constante factor zitten en een hoog niveau van professionaliteit. Zelfs een negatieve eigenschap kun je positief verpakken. Als je altijd gekreukelde overhemden draagt. creëer dan het beeld dat je geen tijd voor trivialiteiten als strijken hebt! Je kunt je creatieve energie immers wel beter gebruiken. Dus Marco zal nooit de prijs voor de best geklede werknemer krijgen. maar zijn werk is altijd van het hoogste niveau.

Alle onderdelen van jouw merk moeten congruent zijn. ze moeten dus met elkaar overeenstemmen. Je staat gek te kijken als Het Wereld Natuur Fonds een keten tankstations begint. Althans. ik wel. Op dezelfde manier moet alles wat jij doet bijdragen aan het beeld dat je wilt uitdragen. Zeg je papieren agenda vaarwel als je wilt dat mensen jou zien als de goeroe van gadgets. Neem die hippe iPhone! Draag dure maatpakken. maar kom dan niet opeens ook met Hawaishirts op je werk. Dat zal niet bijdragen aan een duidelijk imago.

Terug naar de stelling. Wat doen inkopers en inkoopmanagers bijvoorbeeld met geboekte inkoopsuccessen? Worden die groots gevierd? Vette advertenties in Deal. reclame spotjes op de website en de film volgt later…? Niet echt. toch?
Soms doen inkopers gek en wordt het tekenen van het contract gevierd met een glas champagne…Is de directie daar dan bij? Nee. meestal niet. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg is het motto in Nederland. Wel. daar heb ik sterk mijn twijfels over. Vanwaar die valse bescheidenheid in inkoopland?

Over het algemeen gesproken doen inkopers niks tot te weinig aan hun imago. Ze nemen deel aan grote projecten. Blijven binnen het gestelde miljoenen budget. Besparen miljoenen euro’s. Halen de strakke planning. Gebruiken hun diplomatieke skills om het team en project op koers te houden. Hebben vaak ook nog eens de rol van projectleider. Kortom. de toegevoegde waarde van gedreven inkopers moet niet worden onderschat. maar wie gaat met de eer strijken?
Niet inkoop. Die spelen het spel wel mee. maar dan meestal in de achterhoede. Inkoop is toch vaak alleen maar faciliterend… Inkopers verkopen zichzelf slecht binnen de eigen organisatie. Vaak is er geen verplicht loket (lees inkoopafdeling) en moeten inkopers toch echt aan de bak om die kritische interne klant binnen te halen. Sterker nog. tevreden stellen en houden. Je bent vaak net zo goed als je laatste succes!

Waar sta je als inkoper voor? Wie stelt zichzelf die vraag weleens?

Bij enkele grote ondernemingen waar ik gewerkt heb kwamen de interne klanten niet bij mij langs. omdat het een verplicht loket was. Oh nee. Ze hadden vaak via via goede verhalen over mij gehoord. Had mijn toegevoegde waarde bewezen. Zat niet achter mijn bureau te wachten op opdrachten. Welnee. ik ging op pad binnen de organisatie. Maakte een praatje met iedereen die een nieuw project ging opstarten. Was pro-actief. Noemde mezelf Paul Inkoop. Stond open voor contacten en ideeën. Mensen vonden dat leuk. stelde het op prijs en kwamen langs om van gedachte te wisselen. Kortom. ik had een positief imago. Het werkte wonderwel.

Ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen van de lezers van deze column. Stuur je reactie. wees kritisch of kom met een mooi voorbeeld hoe het ook kan. Ben te bereiken via
info@paragonprocurement.nl. We kunnen veel van elkaar leren dus laten we dat dan ook eens doen!

Over het verkopen van inkoop is al veel geschreven. Over het verkopen van inkopers niet…
Inkoop blijft toch mensenwerk. Het verkopen van jezelf zal niet iedereen even gemakkelijk afgaan. Mijn advies is om jezelf te blijven. geen kunstjes aanleren en toepassen (daar prikt de klant doorheen) en oprecht geïnteresseerd te zijn in je klant. Wees eerlijk en stel jezelf “open”.

Een eerste indruk maak je maar ??n keer. Doe dat dan meteen goed. Die is dan binnen. Het opbouwen van een goede relatie en imago kost gewoon veel tijd Als je als inkoper er in slaagt een positief beeld van jezelf te verkopen dan wekt dat zeker een beeld van vertrouwen op. een sfeer van openheid en eerlijkheid die door klanten zeker gewaardeerd zal worden.

Succes ermee!

Paul Bouwman
Door Paul Bouwman
Paul Bouwman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.