Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
10
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Logistiek
Soort:

Brexit dwingt Nederlandse havengemeenschap tot samenwerking

Brexit dwingt Nederlandse havengemeenschap tot samenwerking

Nederlandse havens gaan samen met relevante bedrijven samenwerken aan een programma dat de vlotte doorstroom van goederen van en naar het VK ook na Brexit moet garanderen. Deze gezamenlijke aanpak is volgens de betrokken partijen nodig omdat de economische belangen groot zijn; in het geval van een ‘no deal’ scenario zouden de havens 4,4% aan totale doorvoer kunnen verliezen. Dat komt neer op ongeveer 20 miljoen ton, zo staat te lezen in een persbericht van Portbase.

In het programma hebben ferrybedrijven, ondernemersorganisaties, belangenorganisaties, de Nederlandse Douane, Port Community System Portbase en de Havenbedrijven Rotterdam en Amsterdam de krachten gebundeld. Ze gaan onder meer aan de slag met een werkgroep om te onderzoeken welke aanpassingen er nodig zijn voor het ferryvervoer. Daarbij staat automatisering centraal.

Automatisering
Via het zogeheten Port Community System van Portbase is nu al het inkomende en uitgaande containervervoer in de Nederlandse havens geautomatiseerd. Volgens Portbase directeur Iwan van der Wolf is deze oplossing nu echter vooral toegepast op de ‘short sea keten.’ Er moet nu onderzocht worden of het ook toepasbaar is op het ferryvervoer. Ferrybedrijven vrezen dat de toegenomen douaneformaliteiten na Brexit snelheid en efficiency onder druk zullen zetten.

Hergebruik
Door de gehele keten te automatiseren kunnen volgens Portbase gegevens voor verschillende meldingen en afgiften hergebruikt worden. Dat zou voor minder fouten en een snellere afhandeling van het logistieke proces zorgen, waardoor “verschillende partijen hun aansprakelijkheid en administratieve last kunnen minimaliseren.” Volgens Steven Lak, voorzitter van ondernemersorganisatie Deltalinqs kan de Brexit-schade zo zoveel mogelijk beperkt worden.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.