Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
01
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Economie
Soort:

Britse minister verklaart wanbetalers de oorlog

 De Britste minister Michael Fallon heeft bedrijven die hun leveranciers te laat betalen, de oorlog verklaard. Wie zijn code niet ondertekent, is binnenkort doelwit van een ‘name and shame’-campagne. 

De actie van Fallon volgt op een stortvloed aan klachten van kleine en middelgrote bedrijven die soms tot wel 180 dagen moeten wachten op betalingen van grote klanten. Deze zetten hun leveranciers steeds vaker onder druk akkoord te gaan met langere betalingstermijnen. De economische crisis is daarbij een veelgehoord argument, maar volgens de gedupeerde leveranciers is het vooral een goedkope manier om ten koste van hen hun werkkapitaal te verbeteren. 

Code of schandpaal
Fallon, die als minister verantwoordelijk is voor het bedrijfsleven, handel en innovatie, gebruikte tegenover The Daily Telegraph de woorden “going to war” bij het toelichten van zijn acties tegenover wanbetalende bedrijven. De minister heeft 350 CEO’s van de grootste bedrijven in het koninkrijk aangeschreven. Deze werden voor een keuze gesteld: het ondertekenen van een gedragscode waarin ze beloven hun leveranciers sneller te betalen, of de schandpaal.

Druk op weigeraars neemt toe
De Prompt Payment Code (PPC) is tot nu toe door 1182 bedrijven ondertekend, maar slechts 32 van de handtekeningen zijn afkomstig van de 350 grootste bedrijven. Fallon geeft deze groep bedrijven nu nog een maand en stelt weigeraars “naming and shaming” in het vooruitzicht. De druk op enkele van ’s lands grootste bedrijven om aan de code deel te nemen, neemt nu toe. Concerns die hebben aangekondigd de code te zullen ondertekenen zijn onder meer Sainsbury’s, Aggreko en Morrisons. Anderen, zoals Admiral, Amex, Aviva, Compass, GKN, Hammerson en Rio Tinto moeten de stap nog maken. 

Domino-effect door late betalingen
Vooral supermarktketen Sainsbury’s kreeg vorig jaar een storm van kritiek te verwerken op haar besluit de betalingstermijnen van leveranciers voor non-food artikelen op te rekken tot 75 dagen. Sommige leveranciers kregen tot dan toe nog binnen 30 dagen betaald. Fallon krijgt vanuit mkb-organisaties veel steun voor zijn actie. Deze zien een domino-effect in de supply chain door late betalingen. Veel kleinere toeleveranciers gaan failliet door een te geringe cashflow. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.