Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
07
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Businessplan op 1 A4

Inkoopactieplannen schrijven, het is niet de favoriete hobby van veel inkoopmanagers en inkopers. Daar zou wel eens verandering in kunnen komen na het lezen van het boekje ‘Businessplan op 1 A4’ waarin de OGSM-methodiek wordt beschreven. Hoewel de titel anders doet vermoeden, is het boekje niet alleen van toepassing bij het maken van plannen voor de business. Het kan dus ook gebruikt worden voor het schrijven van een inkoopactieplan, inkoopjaarplan, projectplan voor een aanbestedings-/offerteprocedure of categorymanagementplan.  

OGSM
Elke inkoopmanager of inkoper heeft als onderdeel van zijn/haar organisatie of bedrijf te maken met de bedrijfsvoering. Binnen de bedrijfsvoering is planmatig werken een van de vereisten voor het leveren van een optimale prestatie. En juist met planmatig werken heeft men binnen de dagelijkse praktijk van het inkopen nog wel eens moeite. Omdat de waan van de dag regeert en het uitwerken van plannen tijd vraagt die er meestal niet is. Gevolg? Veel inkoopplannen komen niet eens van de grond en als ze dat wel zo is worden ze vaker niet dan wel gerealiseerd. Met OGSM (Objective, Goals, Strategies, Measures) krijg je een methodiek in handen waarmee de kans groter is dat je je plan daadwerkelijk schrijft en nog belangrijker ten uitvoer brengt.

Less is more
De uitkomst van de OGSM-methodiek is een plan op 1 A4 en dat wekt in eerste instantie wat achterdocht. Een compleet plan op 1 A4? Hoe je dat ene A4-tje voor elkaar krijgt beschrijven de auteurs Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Judith Tielen in een compact boekje met een ongewoon formaat (kleiner dan A5). Daarbij hebben ze minder dan 150 pagina’s nodig om uit te leggen hoe OGSM werkt. Behalve het kleine formaat valt op dat de auteurs compact hebben geschreven en overbodige teksten weg gelaten. In minder dan 2 uur heb je het boekje uit en een goede indruk hoe de methodiek werkt, welke valkuilen je tegenkomt en kunt vermijden en hoe je het resultaat van OGSM kunt maximaliseren. Vanzelfsprekend begint dan pas het echte werk met de theorie in de praktijk brengen, waarbij bedrijven als NASA, Procter & Gamble, Coca Cola en Mars je voorgingen.

Management by objectives
De OGSM methodiek is een verdere uitwerking en verfijning van het gedachtegoed van een van de meest gewaardeerde management denkers ooit: Peter Drucker. In de zestiger jaren van de vorige eeuw schreef hij het boek ‘De praktijk van beheer’ waarin hij het begrip ‘management by objectives’ (MBO) introduceerde. Bijna 50 jaar later staat dat begrip ook centraal in dit boekje en blijkt MBO nog steeds niet aan kracht te hebben ingeboet. OGSM begint met de definitie van het kwalitatieve doel (Objective) . Het geeft aan waar je wil staan aan het eind van een bepaalde periode. Vervolgens vertaal je het Objective in kwantitatieve doelen (Goals). De Strategies (maximaal 5) beschrijven de concrete routes die je kiest om het Objective te gaan halen. Deze Strategies zet je tenslotte om in Measures: een dashboard (voortgang meten) en concrete acties (wie uitvoeren en wanneer opleveren). De kracht van OGSM is dat kwalitatieve elementen gevolgd worden door kwantitatieve metingen: Objective – Goals en Strategies – Measures. Het verbindt zo ambitieuze doelstellingen met concrete activiteiten.

Eindoordeel
De kracht van het boekje ‘Businessplan op 1 A4’ en de OGSM-methodiek zit hem in de eenvoud. Het boekje is in begrijpelijke taal geschreven, zonder overbodige franje en staat vol met voorbeelden, praktische tips en oefeningen. Daarmee kun je de methodiek direct in de dagelijkse inkooppraktijk toepassen. Of het vervolgens succesvol zal zijn ligt aan de tijd die je ervoor vrij maakt en die voorwaarde heb je zelf in de hand. Dat het boekje in een behoefte voorziet blijkt wel uit het feit dat het inmiddels 52 dagen op de 1e plaats van de managementboeken top 10 van www.managementboek.nl heeft gestaan. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten want voor € 9,95 mag je je zelf al eigenaar noemen van dit boekje. Een investering die je in veelvoud kunt terugverdienen als je daarnaast ook tijd investeert in de implementatie van de OGSM-methodiek.  
Beoordeling: *****

Aanvullende literatuur
  • De praktijk van beheer – Peter Drucker
  • Waanzinnige plannen! En hoe ze te realiseren – Marcel van Driel
  • De Vikingen zijn terug - en deze keer met een strak businessplan – Steve Strid, Claes Andréasson
  • Altijd al iets van plan? – Robert Coppenhagen
  • Alle plannen – Voor ondernemers en managers – Tom Willem den Hoed

Boekgegevens
Auteurs:
  • Ellen Leenhouts en Judith Tielen zijn partner bij Business Openers, een strategisch marketingadviesbureau dat organisaties helpt met positionering en internal branding. 
  • Marc van Eck RM is eveneens partner van strategisch marketingadviesbureau Business Openers en een van Europa's topsprekers op het gebied van Internal Branding. Hij is tevens voorzitter van NIMA Groepering Internal Branding. Van Eck is register marketeer.
  • Ellen, Judith en Marc kennen elkaar van Procter & Gamble, waar zij de OGSM methodiek hebben geleerd.
Nederlandstalig | Paperback, 143 blz.
Pearson Benelux | 1e druk, 2012 | EAN: 9789043028134
Download de OSGM template via www.businessplanop1A4.nl 

Bestellen
'Businessplan op 1 A4' is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl en uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.

Meer managementboeken
Klik hier voor de managementboeken in uw vakgebied. 

De collectie wordt dagelijks aangevuld met de nieuwste titels.
Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Reacties:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.