Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
09
12
Jesper Romkes
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jesper Romkes
Dossier: Inkoop
Soort:

BVP: 'oude gedrag' grootste bedreiging

Best Value Procurement (BVP, in het Nederlands vertaald naar ‘prestatie-inkoop’) wint langzaam aan terrein in Nederland. Toch is prestatie-inkoop nog niet helemaal doorgebroken in de Nederlandse aanbestedingspraktijk. Jeroen van de Rijt, schrijver van het boek ‘Prestatie-inkoop, wie steekt er boven het maaiveld uit?’, geeft zijn visie op het fenomeen. 

Van de Rijt denkt dat veel inkopers BVP op een verkeerde manier benaderen. Deze groep inkopers denkt immers dat BVP een inkooptruc is of een aanbestedingsmethodiek. “BVP is veel meer dan dat. Het is vooral een manier om de interactie aan te gaan met je supplierbase. BVP is breder dan puur inkoop en kan beter worden gezien als een vorm van projectmanagement. Het is dan ook van belang dat inkopers na de gunningsfase betrokken blijven bij het proces.”

Drie fases
BVP is op te delen in drie stappen. Allereerst de selectiefase, waarbij een aantal leveranciers wordt uitgenodigd een aanbieding te doen. Deze aanbieders leveren in vijf pagina’s een offerte aan. Ook het afnemen van interviews is onderdeel van deze fase. Op basis hiervan kiest de inkoper zijn leverancier. “Dan volgt een clarification-fase”, vertelt Van de Rijt. “Hierin diep je details uit. Begrijpt de aanbieder wat van hem wordt verwacht en kan hij hieraan voldoen? Het is een controleronde, voordat de uitvoeringsfase begint. Ook in die uitvoeringsfase moeten de principes van BVP nog steeds een rol blijven spelen.” 

Leverancier als expert
Het grootste voordeel van BVP is de bescheidenheid waarmee de opdrachtgever zich opstelt. De leverancier kan hierdoor een onderscheidende rol spelen en optreden als expert. Deze rol is dus niet meer voor de inkoper. “Je kunt pas sneller, goedkoper en beter werken als je niet zelf de regels voorschrijft, maar de expert aan het werk laat. Dit laat ook meer ruimte voor innovatie”, aldus Van de Rijt. 

Touwtjes in eigen handen
In de praktijk blijkt BVP echter nog geen norm te zijn. Zo vervallen veel inkopers tijdens het proces in het ‘oude gedrag’. Inkopers zijn volgens Van de Rijt bang de grip op het proces kwijt te raken. “Daardoor beperkt BVP zich in veel gevallen slechts tot de selectiefase.” Na de selectiefase neemt de inkopende partij vaak de touwtjes weer in handen. Een ontwikkeling die moeilijk te doorbreken is.

Spoedaanpak
De angst van inkopers om de controle te verliezen, is één van de redenen dat BVP nog niet definitief is doorgebroken in de Nederlandse aanbestedingsmarkt. Aan de andere kant ziet Van de Rijt positieve ontwikkelingen. “Rijkswaterstaat zette een belangrijke stap met de Spoedaanpak. Dat was een zet voor andere organisaties. Helemaal omdat Rijkswaterstaat er de Dutch Sourcing Award mee won.” 

Drempel
Starten met BVP vraagt van inkopers een verandering van houding. Organisaties moeten over de drempel heen stappen. En hoe risicovoller het project, hoe belangrijker het is dat je op een expert kunt rekenen. “Toch kun je ook gerust kleiner beginnen. Begin ergens waar je je comfortabel voelt”, adviseert Van de Rijt. “Het is prima om bij routinematige producten te beginnen zoals kantoorartikelen, al is de impact dan natuurlijk minder groot. De rest volgt bij behaald succes vanzelf wel. We kennen meerdere organisaties waar men na het eerste project heel graag wilde starten met een volgend project. De successen bepalen de verdere toepassing.”

Jesper Romkes
Door Jesper Romkes
Jesper Romkes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.