Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
30
06
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Koen Bugter
Dossiers: Duurzaam inkopen, Supply Chain
Soort:

C&A Foundation kritisch over duurzame inkoop katoen

C&A Foundation kritisch over duurzame inkoop katoen

C&A Foundation is in haar jaarverslag kritisch over duurzame inkoop van biologisch katoen. De wereldwijde kledingindustrie voorziet meer dan 100 miljoen mensen in hun levensonderhoud. Volgens Leslie Johnston, directeur van de aan kledingconcern C&A verbonden stichting, brengt die omvang zowel gevaren als kansen met zich mee.

 De C&A Foundation spant zich in voor duurzame kledingproductie en goede werkomstandigheden in de mode-industrie, maar dat gaat nog niet voorspoedig. “De waarheid is dat we nog steeds geen rechtvaardige, eerlijke en duurzame manier hebben gevonden om de massa te kleden, ondanks de sterke redenen om dat wel te doen”, schrijft Johnston in het jaarverslag.

Op eigen houtje
Johnston benadrukt dat geen enkele partij op eigen houtje de oplossing kan bieden. “Wij allemaal, retailers, merken, leveranciers, non-profits, overheden, boeren en consumenten, spelen een rol bij het vinden van antwoorden.” Opvallend: inkopers worden in dit rijtje niet door Johnston genoemd.

Grootste afnemer
C&A was in 2014  met 46.000 ton wereldwijd de grootste afnemer van biologisch katoen. Toch kan de massaliteit en snelheid van de industrie in onvoldoende gereguleerde markten leiden tot een negatieve milieu-impact. Tegelijkertijd biedt de omvang de mogelijkheid om economieën te stimuleren en een positieve, duurzame impact uit te oefenen. Die positieve impact is volgens de C&A Foundation met name nodig om drie knelpunten aan te pakken. De bedrijfseconomische voordelen moeten duidelijk zijn voor boeren, zodat zij de overstap naar biologische productie willen maken. Ook is meer financiering nodig voor onderzoek en de productie van hoge kwaliteit biologisch katoenzaad. Tot slot resulteert de complexe toeleveringsketen erin dat de vraag naar biologisch katoen de boeren niet bereikt.

Door Koen Bugter
Journalist Koen Bugter (1982) werkt nu zo'n achttien jaar in de journalistiek en werkte vooral als verslaggever voor verschillende omroepen in Hilversum waaronder BNN, AvroTros en KRO-NCRV. Voor inkopers-cafe.nl krijgt hij graag de onderste steen boven. Heeft u tips voor Bugter? U kunt hem mailen via: koen@inkopers-cafe.nl of via twitter volgen: @koenbugter

Reacties:

  • Anoniem | 05-07-2015 om 06:08

    Gelukkig zijn mag en kan niet in onze consumptiemaatschappij, met recmale-economie. Gelukkige mensen kopen niks en dat is niet goed voor de groei. Doe dus mee met de economie-tranistie en wordt gelukkig. Een hemelse ont-moeting met de medemens! Misschien is het probleem van de Grieken wel dat zij in de geluksschaal wat bovenaan zijn te vinden! Helemaal prima dus, maar hoe te combineren met de ethiek- en moraalloze politiek? Laat je niks wijzmaken en eis volkomen openheid.Verbinding met bronnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.