Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
08
11
Niels Achtereekte
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Niels Achtereekte
Dossier: Onderzoek
Soort:

Category Management: opstap naar strategische businesswaarde

Strategische businesswaarde leveren door inkoop staat steeds duidelijker op de agenda. Zo ook bij Category Management. Verschillende experts zien echter gaten in het pakket aan vaardigheden om dit ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen. Tijd voor een multidisciplinaire aanpak, aldus experts.

CPO’s zijn nog altijd aan het puzzelen hoe ze teams kunnen creëren die de waarde uit een bepaalde categorie kunnen halen. Ondanks de lange weg die nog te gaan is, geven enkele experts hun tips op Procurementleaders.com.

Marktinformatie
De eerste stap voor effectieve strategische soucing is inzicht krijgen in de kenmerken van de commodity-populatie. Hoe beter het commodity-team deze kenmerken kent, hoe beter het gedrag en de trends te interpreteren zijn. Wanneer experts uit diverse domeinen hun handen ineenslaan, dan is er altijd een betere analyse. Als tweede wordt geadviseerd zoveel mogelijk marktinformatie te verzamelen. De Category Manager alleen is misschien niet de beste persoon om de gedetailleerde informatie met betrekking tot de markt, de eisen van de klant en de mogelijkheden van de leverancier in kaart te brengen. Deze persoon heeft andere prioriteiten. Iemand van het marktonderzoekteam kan deze taak beter op zich nemen.

Commodity-raad
Bedrijven moeten meer gebruik maken van collectieve kennis om sourcing-strategieën te ontwikkelen. Maak bijvoorbeeld een commodity-raad die bestaat uit mensen met verschillende functies. Op dat moment ontstaan er meer ideeën met betrekking tot het verlagen van de kosten, het verhogen van de beschikbaarheid, verbeteren van de productkwaliteit en vermindering van de doorlooptijden. Belangrijk hierbij is dat deze ideeën niet alleen theoretisch blijven, maar dat ook nagedacht wordt over de manier van uitvoering. Omdat iedereen die belang heeft bij het idee of de strategie zelf lid is van de raad, ligt de bewijslast van de uitvoering bij het team zelf.

Kortom: heroverweeg de samenstelling van je Category Management-teams en ga Category Management, ongeacht de beschikbare middelen, zien als een opstapje naar het bouwen van een team dat daadwerkelijk waarde levert door sourcing.

Niels Achtereekte
Door Niels Achtereekte
Niels Achtereekte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.