Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
11
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Lisa Lowijs
Dossier: Economie
Soort:

Chrysler gaat no-bidcontracten toepassen voor leveranciers

Autofabrikant Chrysler is van plan om belangrijke leveranciers vroegtijdig te betrekken bij het ontwikkelen van producten en minder nadruk te leggen op concurrerend bieden tussen leveranciers onderling. Zogenaamde no-bidcontracten moeten hierin een belangrijke rol gaan spelen

Met deze nieuwe aanpak, die te vergelijken is met die van vooraanstaande automotive bedrijven als Honda en Toyota, gaat de autoproducent sleutelleveranciers met no-bidcontracten belonen. Zo’n contract is een langdurige samenwerkingsovereenkomst met garanties voor de afname van onderdelen. Naast de toepassing van no-bidcontracten moet vroegtijdige samenwerking in productontwikkeling helpen de productiekosten omlaag te brengen, meer onderling vertrouwen creëren en de langetermijnplanning bevorderen.

Voorspelbare inkomsten
Dit klinkt mooi, maar is volgens de Chrysler niet eenvoudig. De nieuwe no-bidcontracten vergen duurzaam vertrouwen, transparantie en discipline van de leverancier en de autoproducent. Dit geeft het bedrijf aan tegenover het nieuwsmedium Crain’s Detroit Business. Op de lange termijn geven deze afspraken echter meer voorspelbare inkomsten, die leveranciers mogelijk maken om te investeren met een verminderd risico. Voor Chrysler verzekeren de no-bidafspraken ondertussen een ononderbroken stroom van onderdelen.

Meer transparantie
Chrysler gaat niet op alle gebieden werken met no-bidcontracten. De autofabrikant past deze niet toe bij onderdelen waarvoor het maar één leverancier heeft en leverancier die eventueel in aanmerking voor een no-bidcontract, kunnen dit alleen op voorwaarde dat ze hun bedrijfsvoering openstellen voor Chrysler. Scott Kunselman, chef inkoop bij Chrysler legt uit op de website van Crain’s Detroit Business: “Ik moet weten wat er binnen hun muren speelt.”

Neil De Koker, directeur van de Amerikaanse leveranciersorganisatie voor automotive bedrijven vindt het nieuwe beleid van Chrysler goed nieuws. “Leveranciers hebben jarenlang gevraagd om eerder betrokken te worden in het proces, zodat ze hun ideeën kunnen delen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.