Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
02
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Categorie: Duurzaam inkopen
Soort:

CO2-reductie door duurzaam inkopen

CO2-reductie door duurzaam inkopen

Steeds meer bedrijven geven duurzaamheid meer aandacht in het inkoopbeleid, waardoor er bijvoorbeeld in de supply chain minder broeikasgassen worden uitgestoten. In een nieuw rapport van het Carbon Disclose Project (CDP) blijkt dat duurzamer inkopen heeft geleid tot een CO2-reductie van 551 miljoen ton. Dat meldt Duurzaamsbedrijfsleven.nl.

Het rapport ‘Closing the Gap: Scaling up sustainable supply chain practices’ is tot stand gekomen door de klimaat-, water-, en ontbossingsgegevens van ruim 4.500 bedrijven in de toeleveringsketen van 99 globale inkooporganisaties in kaart te brengen. Daaruit blijkt dat duurzamer inkopen zorgde voor een CO2-reductie van 551 miljoen ton. De op CO2-reductie gerichte activiteiten bespaarde in 2017 zo’n 14 miljard dollar aan kosten.

Inkoopkracht
De inkooporganisaties die aan dit rapport meewerkten, hebben samen een inkoopkracht van meer dan 3 biljoen dollar. Daardoor kunnen ze een grote impact hebben op de verlaging van de CO2-uitstoot in de supply chain. De uitstoot van broeikasgassen in de supply chain is namelijk gemiddeld vier keer hoger dan de uitstoot door eigen operaties van het bedrijf.

Kanttekening
CDP plaatst wel een kanttekening bij het rapport. De gerealiseerde CO2-reductie is namelijk een fractie van wat bereikt kan worden als alle organisaties in de supply chain zich inzetten voor milieuwinst. Zo werkte bijvoorbeeld minder dan een kwart van de respondenten samen met hun eigen toeleveranciers om emissies te verminderen.

Ajinomoto
Ook al plaatst CDP wat kanttekeningen bij het rapport, de organisatie is wel heel blij met de duurzaamheidsprestaties van een aantal bedrijven. Een van die bedrijven is het Japanse Ajinomoto, die samenwerkte met een hoofdleverancier om dranken in 100 procent gerecyclede, hittebestendige PET-flessen te verkopen. Daardoor wordt er per jaar 2.000 ton primair plastic bespaard.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.