Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
11
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Coca-Cola dringt plastic terug

Coca-Cola dringt plastic terug

Eind 2019 moeten alle in Nederland geproduceerde Coca-Cola flessen voor 50% uit gerecycleerd plastic bestaan. Volgens Ben Bijnens, directeur bij Coca-Cola Nederland, is de frisdrankproducent daarmee het eerste bedrijf in West-Europa dat zo snel 50% gerecycleerd plastic op de markt zet. Volgens de Europese afspraken moeten plastic flesjes pas in 2025 voor de helft uit hergebruikt plastic bestaan.

Volgens Duurzaam Bedrijfsleven is Coca-Cola al langer bezig met het verminderen van haar plasticgebruik. Tijdens de Olympische Spelen in Londen in 2012 wist het bedrijf bijvoorbeeld door te recyclen 42 miljoen duurzame flesjes te produceren uit 10 miljoen ‘normale’ flesjes. Een colafles bestaat op dit moment uit ongeveer 40% gerecycled plastic.

Ambities
Bijnens stelt dat het bedrijf bovendien nog meer groene ambities heeft. Zo wil het 100% van haar verpakkingen kunnen recyclen en moet in 2025 de helft van de verkoopvolume in West-Europa te danken zijn aan caloriearme of calorievrije drankjes. In 2016 gold dat voor 34% van de verkoopvolume. Ook koopt Coca-Cola een groot percentage van haar energie duurzaam in.

Inzichten
Om haar doelstellingen te verwezenlijken wil het bedrijf deze maand met ruim 600 stakeholders, experts en klanten in gesprek. Doordat zij vanuit hun eigen invalshoek naar duurzaamheid kijken hoopt het bedrijf nieuwe inzichten op te doen, onder meer op het gebied van verpakkingen, circulariteit en plastic.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.