Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
03
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Anniek Finkers
Dossier: Global
Soort:

Code Commissie klaar met onverantwoordelijk marktgedrag

Binnenkort is het afgelopen met bedrijven die de Code Verantwoordelijk Marktgedrag wel hebben ondertekend, maar onvoldoende naleven.

Medio maart gaat de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche organisaties die de Code wel hebben ondertekend, maar nauwelijks of slecht naleven, actief benaderen. De commissie tolereert fout gedrag niet langer.

Gevolgen voor slechte prestaties
Eerder dit jaar reikte de commissie de Bad en Best Practice in Award uit. Hiermee gaf de commissie al een duidelijk signaal af dat het slechte prestaties van bedrijven in het oog heeft. Het komende jaar gaan leden van de commissie slecht presterende organisaties actief benaderen en ondersteuning aanbieden. Wanneer bedrijven zich na dit advies nog niet aan de regels houden, treft de commissie hardere maatregelen. De bedrijven die slecht blijven presteren krijgen een vermelding op de website van de commissie. Op deze manier kunnen anderen in de sector zien welke organisaties de Code willens en wetens negeren.

Slechte prestaties zitten branche in de weg
Bijna zevenhonderd organisaties hebben hun handtekening gezet onder de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Een groot deel van de organisaties past de Code ook serieus toe. Het gevolg hiervan is eerlijkere marktverhoudingen en betere werkomstandigheden voor schoonmakers en glazenwassers. Er zijn echter ook veel organisaties die de Code wel hebben ondertekend, maar niet naleven. Zij zitten de branche dus in de weg. Omdat het niet de bedoeling is dat de goed presterende bedrijven last hebben van de slecht presterende bedrijven, gaat de Commissie dit jaar actiever aan de slag met slechte prestaties van bedrijven.

Vanaf deze maand gaan leden van de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag bedrijven adviseren die advies kunnen gebruiken over het vertalen van de regels van de Code naar de praktijk. Als een bedrijf er na een adviserend gesprek nog niet actief mee aan de slag gaat, volgt er een gele kaart en een tweede gesprek. Na twee gele kaarten volgt een rode kaart. Dit betekent dat het bedrijf een vermelding krijgt op de website van de commissie en dat het bedrijf wordt genomineerd voor de Bad Practice Award

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.