Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
12
03
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Overheidaanbesteding
Soort:

Collectief inkopen ter verbetering van rendement

In andere branches zien we het al; bedrijven bundelen hun inkoopbehoeftes en zetten deze totaalbehoefte tegelijkertijd in de markt. De zorgsector. de ziekenhuisbranche. waterleidingbedrijven alsook grote producenten van auto?s gingen ons voor en plukken de vruchten in de vorm van lagere inkoopprijzen en betere condities.

Niet vreemd natuurlijk want leveranciers zien een vijver vol kleine vissen uiteindelijk veranderen in diezelfde vijver met nog maar enkele grote vissen. Leveranciers zijn gretiger om zo?n grote vis te vangen temeer ook omdat er uiteindelijk minder vis overblijft voor de rest.
In de bouw liggen met name mogelijkheden op het gebied van standaard (bulk) producten. Denk hierbij aan hout- en plaatmateriaal. isolatie. bevestigingsmaterialen. betonmortel. kalkzandsteen. gipsblokken. etcetera.
Het kenmerkende van deze producten ? in inkooptermen ook wel routine of hefboomproducten genoemd ? is dat ze een grote mate van standaardisatie kennen. De verschillende leveranciers moeten allemaal minimaal aan bepaalde eisen voldoen om uiteindelijk te mogen leveren. Het ene product is daarmee nagenoeg vergelijkbaar met het andere. Bovendien zien we een grote hoeveelheid potenti?le toeleveranciers. Dit maakt het mogelijk de concurrentiestelling aan te gaan en deze optimaal te benutten.
In grote bouwbedrijven zien we al vormen van collectief inkopen. alleen binnen de grenzen van het bedrijf. Vaak werkt een dergelijke bouwer met meerdere vestigingen. Per vestiging is een inkoopafdeling aanwezig. De verschillende inkopers in het totale concern maken afspraken over de taakverdeling van het inkooppakket van bulkmaterialen.
?Leadbuyers? worden benoemd. elk verantwoordelijk voor de koop van verschillende materialen. Tussen de inkopers bestaat overeenstemming over het concernbrede gebruik van het contract dat door een van de inkopers is opgesteld.
Een prima voorbeeld van efficiency. Eigenlijk ook een vorm van collectief inkopen. maar dan binnen de grenzen van de onderneming. De extra stap om ook buiten de ondernemingsgrenzen afspraken te maken is nu niet zo groot meer.
Een aardige aanvulling is de mogelijkheid de leverancier te contracteren middels e-sourcing en e-auctioning. Digitaal worden potenti?le leveranciers geselecteerd en uiteindelijk vindt een digitale veiling plaats waarbij de laagste leverancier beloond wordt met een contract.
E-sourcing en e-auctioning wordt al veel toegepast in andere branches. De bouw maakt er nog minimaal van gebruik. De grote kracht van deze manier van werken is de snelheid waarmee het inkoopproces wordt doorlopen en de (vaak) aanzienlijke additionele kostenbesparingen op inkoopprijzen. Door de collectieve inkoopbehoefte krijgt dit een exponentieel effect.
Van belang is dat een bedrijf er bewust voor kiest een cultuurslag te willen maken. Werd voorheen nog zelfstandig ingekocht. nu zal men moeten samenwerken met andere bedrijven. Duidelijk is dat gestart moet worden met bijvoorbeeld ??n of twee producten. Dit is redelijk laagdrempelig en cre?ert de kans om ervaring op te doen met collectief inkopen. Als duidelijke afspraken worden gemaakt en de systematiek van samenwerken een succes blijkt dan kunnen andere producten volgen.
Durf is nodig! Maar als durf gepaard gaat met kostenvoordelen en imagoverbetering door grensverleggend ondernemerschap ontstaat een dubbel concurrentievoordeel. Onontbeerlijk in deze moeilijke tijden.


Frank van der Heijden MBA (frank.van.der.heijden@benefit.nl)
Senior Consultant
Benefit Inkoopadviesgroep. Amsterdam

Bron: www.cobouw.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.