Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
10
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Logistiek
Soort:

Conflict transporteurs en opdrachtgevers loopt hoog op

Conflict transporteurs en opdrachtgevers loopt hoog op

De transportsector is de lage tarieven zat. Transporteurs vinden dat hun opdrachtgevers, voornamelijk supermarkten, hen uitwringen. De supermarkten klagen op hun beurt over de gebrekkige aanvoer, waardoor ze moeite hebben om de schappen vol te krijgen. Beide partijen steggelen wel vaker, maar volgens het Financieel Dagblad (FD) vallen er nu hardere woorden dan normaal.

Volgens het FD is de situatie waarin de vervoerders zich bevinden economisch onlogisch. Ondanks de hoogconjunctuur, uitpuilende magazijnen en personeelstekort verliezen ze marge en kunnen ze de gestegen kosten amper doorberekenen aan hun klanten. Diederik Jan Antvelink, directeur van Nedcargo, heeft er wel een verklaring voor. Hij stelt dat de sector tussen twee economische machtsblokken, voedingsproducenten en supermarkten en wijt de problemen aan de supermarktoorlog. Door de goedkope winkelprijzen zou er amper geld over blijven voor de transporteurs.

Kleine winstmarges
In een blog voor Logistiek.nl schrijft bedrijfseconoom Walther Ploos van Amstel naar aanleiding van de berichtgeving dat de inkoopmarkt voor levensmiddelentransport nu eenmaal complex is. Mede vanwege het gebrek aan spelers en de hoge eisen werken opdrachtgevers met ‘open boek’ calculaties; zij bepalen wat het transport mag kosten. Hierdoor hebben transporteurs te maken met kleine winstmarges, maar krijgen ze in ruil daarvoor langjarige contracten en werkzekerheid.

Vicieuze cirkel
Toch laten vervoerders in het FD weten dat ze langetermijnperspectief missen. Ze hebben tijdens de kredietcrisis contracten afgesloten voor drie of vijf jaar, die na afloop vaak voor maar een jaar worden verlengd. Hierdoor hebben ze geen stevige basis en kunnen ze niet investeren in de toekomst. Zo belanden ze in een vicieuze cirkel. Ze moeten concessies doen bij het aannemen van personeel, rijden met oude vrachtwagens en zien hun productiviteit stagneren. Dat leidt tot fouten in het logistieke proces, vertragingen en boze supermarkten die “alle zeilen moeten bijzetten” om de schappen te vullen. Hierdoor wordt het voor de vervoerders alleen maar moeilijker om hogere tarieven uit te onderhandelen.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.