Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
09
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Connect! (Managementboek van het Jaar 2011)

Probeer ze maar eens te negeren. De sociale media zijn alom aanwezig. Ontsnappen is niet mogelijk. Ook niet via inkopers-cafe. Dacht men in het begin nog aan een hype, anno 2011 is die gedachte hopeloos achterhaald. LinkedIn, Facebook, Hyves, Twitter hebben een stevige positie verworven. Het aantal gebruikers groeit snel naar duizelingwekkende aantallen. Consequenties van die groei? Niemand die het allemaal precies weet, maar Menno Lanting doet met zijn boek  'Connect!' een zeer goede poging om de gevolgen in kaart te brengen. 


Managementboek van het jaar
Het zat er al een beetje aan te komen. In maart van dit jaar werd 'Connect!' van Menno Lanting uitverkoren als Managementboek van het Jaar 2011. Onterecht was dat niet helemaal gelet op de langdurige aanwezigheid in de top 10 van managementboek.nl. Niet dat verkoopaantallen bepalend zijn voor deze verkiezing. Integendeel, 'Inkoop, een nieuw Paradigma' verkocht tot nu toe circa 3.000 exemplaren en werd vorig jaar nog verkozen tot managementboek van het jaar. Nee, verkoopaantallen zijn zeker niet bepalend, maar een belangwekkend onderwerp is dat wel. Nu werd er het afgelopen jaar wel meer gepubliceerd over sociale media. Je zag door de bomen het bos niet meer, handig als je dan een betrouwbare gids bij de hand hebt. Met zijn boek 'Connect'  voorziet Menno Lanting in die behoefte. 

Samenvatting Juryrapport Managementboek van het Jaar 2011
'Het boek scoort hoog op het criterium praktische toepasbaarheid, het betoog wordt goed onderbouwd met voorbeelden uit de Nederlandse praktijk, maar ook met een gedegen literatuuronderzoek. Verder worden er voldoende suggesties gedaan voor discussies. Een boek dat duidelijk maakt dat managers de zaken niet meer in hun eentje kunnen regelen, maar in plaats daarvan gebruik te maken van zijn sociale netwerken. Managers zullen een antwoord moeten hebben op wat sociale netwerken betekenen voor de eigen organisatie. De jury denkt dat dit boek helpt bij het vinden van dat antwoord.'

Geen handleiding
De ondertitel van het boek 'De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap' maakt duidelijk dat het hier niet een zoveelste handleiding voor sociale media betreft. Daar zijn andere boeken voor geschreven (zie aanvullende literatuur). 'Connect' schetst wel een beeld van waar we sociale media voor kunnen gebruiken. Welke kansen en bedreigingen dat oplevert. Wat voor een invloed dat heeft op de organisaties en bedrijven waarvoor we werken. Invloed op de mensen die er werken. Mensen die dagelijks aanwezig zijn op netwerken zoals Facebook en LinkedIn. Maar vooral ook wat voor invloed sociale media hebben op leiderschapstijlen. En dé vraag die veel mensen bezighoudt is nu wat managers daarmee gaan doen.

Individualisering maatschappij
Koningin Beatrix heeft er al eens voor gewaarschuwd, in haar kersttoespraak 2009. Internet en sociale media zorgen voor een verdere individualisering van de maatschappij en een vervreemding van elkaar. Natuurlijk wordt de maatschappij steeds individueler, maar die ontwikkeling is reeds lang geleden ingezet. Bij het lezen van het boek van Menno Lanting kun je de mening dat we van elkaar vervreemden steeds beter nuanceren. Internet en sociale media binden ook mensen, maken gevoelens los. Ze zorgen met hun snelheid voor veranderingen, die vroeger voor onmogelijk werden gehouden. Positief en negatief.

Digital natives en digital immigrants
Natuurlijk schuilt er wel een gevaar in de snelle opkomst en groei van sociale media. Niet iedereen kan er mee uit de voeten, laat staan de ontwikkelingen bijhouden. Zeker met de vergrijzing de komende jaren zal de afstand tussen gebruikers en niet-gebruikers kunnen groeien. Menno Lanting gebruikt daarvoor de termen digital native en digital immigrant. Hij legt duidelijk uit wat het verschil is tussen beide groepen. Jammer dat hij vervolgens geen handvatten aanreikt om de digital immigrants meer connected te krijgen. Het aantal vijftigplussers op Hyves stijgt weliswaar enorm, maar dan nog blijft er een enorme groep buiten beeld.

Sociale netwerkstrategie, zo gemakkelijk nog niet
Wat daarbij (nog) niet echt helpt, is dat we pas aan het begin staan van de meeste ontwikkelingen. De gevolgen van sociale netwerken zijn beperkt in kaart gebracht. 'Connect' bevat wel een groot aantal antwoorden, nog niet altijd gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Tegelijkertijd is dat ook wel spannend. Sociale media vormen een grote ontdekkingsreis, waar het boek van Menno Lanting richtingen voor aangeeft en een kader schetst. In dat opzicht is het ook een prettig boek, omdat het houvast geeft over wat sociale media zijn en kunnen opleveren.

Eindoordeel
Menno Lanting is er zeker in geslaagd om een prettig leesbaar boek over sociale media te schrijven. Met veel wetenswaardigheden en aanbevelingen over (het gebruik en de toepassing van) sociale media. Daarbij weet hij te voorkomen dat hij je platgooit met al te veel (groei)cijfers. De citaten die hij door het boek heen gebruikt zijn illustratief en grappig. Ze gaan vaak over de verwarring die sociale media teweeg brengen. Het boek daarentegen is helder en overzichtelijk. Een aanrader voor iedereen die meer wil weten over sociale media en de gevolgen. Tot nu toe, maar ook voor een deel in de toekomst.

Beoordeling: *****


Aanvullende literatuur

  • Get Social, Jeanet Bathoorn
  • Combinatiepakket: De kleine Twitter voor Dummies, De kleine Facebook voor Dummies, De kleine LinkedIn voor Dummies, De kleine Google voor Dummies (ook afzonderlijk aan te schaffen)
  • Geld verdienen met sociale media, Cor Hospes
  • Let's connect, Jan Vermeiren

Boekgegevens
Auteur:
Menno Lanting is verbonden aan de De Baak Mangementcentrum VNO-NCW en is gespecialiseerd in het gebruik van sociale media door organisaties. Hij richt zich daarbij specifiek op strategie, innocatie en leiderschap. Daarnaast is hij actief als gastdocent, spreker, ondernemer en adviseur.

Boek, paperback / 224 blz. / Nederlandstalig
Business Contact / 9e druk, 2010
EAN: 9789047003069

www.managementboek.nl

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.