Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
01
10
Dennis Mensink
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Dennis Mensink
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

'Consultants niet al het leuke werk laten doen'

Na de kaalslag van het afgelopen jaar is het voor veel bedrijven tijd om hun organisatie weer op poten te zetten. Dirk Breeuwsma waagde daarom de stap naar een nieuwe Benelux-vestiging van een internationaal consultancybedrijf.

Vorig jaar rond deze tijd had hij het nog niet aangedurfd, maar toen hij in de afgelopen zomermaanden in de economie de eerste tekenen van herstel zag, lagen de kaarten ineens heel anders. Dirk Breeuwsma maakte de opmerkelijke carrièrestap van CPO voor de Benelux, Nordics en Baltics van BT Group naar CEO van de nieuw op te zetten Benelux-vestiging van adviesbureau Buy.O. 'Enerzijds heb ik de uitdaging genomen voor het avontuur, om aan business development te doen en daarbij kunnen leunen op mijn kennis en ervaring. Anderzijds zie ik het ook als het maximaal benutten van die kennis en ervaring waarbij ik andere talenten kan ontwikkelen', legt hij uit. Daarnaast noemt hij het profiel van het bedrijf en een persoonlijke klik met de partners als belangrijke beweegredenen. Buy.O is een wereldwijd actieve organisatie met zo'n honderd consultants. Het hoofdkantoor staat in Parijs, in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten zijn er strategische partnerschappen en in China zijn drie vestigingen opgezet. Ook in Italië heeft het bedrijf zich recent uitgebreid.

Stevig groeipad

De stap van Buy.O om een Benelux-vestiging op te zetten is niet door toeval ingegeven. Tijdens het afgelopen jaar heeft er een grote kaalslag plaatsgevonden bij veel bedrijven. 'Zij realiseren zich nu dat ze in de organisatie moeten investeren om weer te kunnen groeien. Deze bedrijven zijn nu plannen aan het maken en budgetten aan het creëren.' Adviesbureaus willen op dit feest vanzelfsprekend een deel van de taart en wat dat betreft is de timing van Buy.O precies juist. Daarbij past overigens wel de aantekening dat de globaal actieve organisatie al prominente klanten had in de Benelux, zoals Air France KLM, Thales, CSM en Electrabel. Breeuwsma geeft zichzelf drie jaar om een consultancyorganisatie op te zetten met zo'n twintig consultants in vaste dienst. 'We gaan voor een stevig groeipad.' De eerste fase - het ontwikkelen van een netwerk en het opbouwen van contacten – is hij aan het afronden en ook de eerste opdrachten lopen al.

‘Black Box’

Breeuwsma heeft duidelijke ideeën over hoe verandertrajecten bij organisaties er uit moeten zien. 'Als je echt iets wil veranderen moet je een basis hebben in de organisatie zelf. Mensen hebben vaak veel meer kennis dan waar men vaak vanuit gaat. Voor het bewerkstelligen van doelen moet je uitgaan van de cultuur, normen en waarden van de organisatie zelf. “We go there together” is een effectieve manier van consulting.' Je moet met droge ogen aan kunnen kloppen bij opdrachtgevers, en daarom is het belangrijk dat je er zelf ook honderd procent achter staat, stelt Breeuwsma. 'Ik heb altijd erg veel moeite gehad met de gedachte van een “Black Box” voor opdrachtgevers, waar uit komt wat ze moeten doen en hoe het gaat werken. Dan zijn het personeel in de organisatie er zelf niet bij betrokken geweest en heb je al bij de start veel weerstand opgebouwd. Je ziet vaak dat inkopers van opdrachtgevers informatie mogen aanleveren en vervolgens mogen toezien hoe de consultants het echt leuke inkoopwerk doen. Zonder dat de inkopers zelf de mogelijkheden hebben om met tools en aan eigen skills te werken. De organisatie heeft zich dan niet ontwikkeld, eerder gefrustreerd.'

Ecosysteem
Er is een ontwikkeling gaande van leveranciersmanagement naar strategische partnerschappen. 'Veel bedrijven halen daar de volledige waarde niet uit. In service bijvoorbeeld zit veel waarde verscholen, waarbij organisaties moeite hebben om dit te verkopen aan klanten. Er zijn vele voorbeelden van organisaties die samen een op het oog groot succes op poten hebben gezet. Maar als je ziet hoe inefficiënt ze vaak samenwerken dan hebben ze er lang niet de maximale waarde uitgehaald.’ Vooral het delen van ideeën over en weer en het aanbrengen van veranderingen en verbeteringen blijkt volgens Breeuwsma erg moeilijk te zijn. ‘Wat je ziet is dat men na het eerste succes al snel op de automatische piloot is overgegaan, terwijl er procesmatig nog veel valt te verbeteren. Hoe richt je bijvoorbeeld het meest efficiënt de supply chain in? Hoe produceer je het meest efficiënt? Hoe maak optimaal gebruik van kennis en technologie bij externe resources?' Met dit soort vragen wil Breeuwsma zich de komende jaren bezighouden. 'Hoe voeg je waarde toe? Niet alleen door leveranciers, maar door het hele externe ecosysteem.'

Dennis Mensink
Door Dennis Mensink
Dennis Mensink schreef in het verleden onder meer voor titels als NRC Handelsblad, AD en FEM en coördineerde verschillende corporate uitgaven. Momenteel combineert hij het mooie redactiewerk met het ondernemerschap bij Functioneel Wit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.