Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
25
01
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Koos Plegt
Dossier: Onderzoek
Soort:

CPO nog altijd niet welkom in boardroom

Door de crisis is het aanzien van de inkoopfunctie in veel organisaties verbeterd, maar de CPO is nog niet echt in de boardroom gearriveerd. Ook komen de agenda’s van CEO’s en CPO’s vaak niet overeen, zo blijkt uit nieuw wereldwijd onderzoek onder 270 CPO’s.

Voor het rapport ‘CPO Rising 2012: Keeping Score’ van Ardent Partners werden CPO’s uit verschillende bedrijfstakken ondervraagd. Het rapport geeft een totaalbeeld van wat er gebeurt op het gebied van procurement, vanuit het perspectief van de CPO.

De zichtbaarheid van de inkoopfuncties in veel organisaties is toegenomen, door de rol die procurement heeft gespeeld in het managen van krimp door de financiële crisis in 2008-2009 en de opleving die daarna in verschillende sectoren plaatsvond in de jaren 2010-2011. Een direct gevolg is dat de CPO meer wordt betrokken bij corporate initiatieven. Maar hoewel in veel bedrijven de CPO echt is gearriveerd in de boardroom of daar in ieder geval stevig op de deur klopt, zijn er minstens zoveel bedrijven waar de CPO worstelt om het topmanagement warm te maken voor de inkoopfunctie.

Definitie rol inkoop ontbreekt
Het CPO-landschap is momenteel ruwweg verdeeld in drie delen. De voorhoede van CPO’s is ofwel een ‘top collaborator’ (12 procent) of een ‘influencer’ (18 procent), de middengroep zegt in staat te zijn solide ondersteuning te bieden aan andere bedrijfsfuncties (36 procent) en er is een grote achterhoede die vooral reactief is (30 procent) of zelfs geïsoleerd in de organisatie (4 procent). Een belangrijke oorzaak van het achterblijven van de inkoopfunctie in organisaties is te vinden in het ontbreken van een eenduidige definitie van wat procurement doet. De CPO heeft daardoor moeite zijn boodschap te verkopen aan stakeholders.

Kosten nog altijd belangrijk
De agenda van de CPO vertoont veel overeenkomsten met de prioriteiten van CPO’s ten tijde van het vorige CPO Rising-rapport, uitgebracht in de zomer van 2011. Het vinden van kostenbesparingen blijft de voornaamste opdracht en het verbeteren van interne en externe samenwerking de meest voorkomende reactie op de druk om te besparen. Een verschil met achttien maanden geleden is de bezorgdheid van CPO’s over de markt waarin hun bedrijf opereert. De vertraagde groei van China en onzekerheid in Europa zijn mogelijke aanleidingen voor een nieuwe wereldwijde crisis.

Agenda’s CEO en CPO niet aligned

Globalisatie is een trend die CEO en CPO dichter bij elkaar zou moeten brengen. Globalisatie brengt immers verhoogde concurrentie met zich mee, biedt kansen voor innovatie en voegt extra complexiteit toe aan supply chains. Toch is alignment tussen inkoop en bedrijfsleiding een belangrijk verbeterpunt in veel organisaties. Slechts 21 procent van de respondenten zegt dat hun agenda volledig in overeenkomt met die van hun CEO.

Tekst: Koos Plegt

Reacties:

  • Anoniem | 02-06-2015 om 13:59

    Net over de helft staat de belangrijkste boodschap: een eenduidige definitie van de taak van inkoop. Meer specifiek (en veel pregnanter): veelal geen eenduidige definitie van inkoop langs de gehele waardeketen. Op operationeel niveau vaak 100% inkoopdekking, naarmate het strategisch belang toeneemt vaak geen congruente inkoopverantwoordelijkheid meer. Dat is vanuit Governance- perspectief onwenselijk, levert vaak ook ongecontroleerde risico’s voor de organisatie op en kost bedrijven ook innovatiekracht (dus omzet en lange-termijn winstgevendheid). Dat is voor een discipline die meestal zo’n 60-70% van de omzet beheert (in de vorm van bedrijfskosten benevens salarissen) een verontrustende constatering, zeker na vele decennia met professionaliseringsslagen die de inkoopsector al doormaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.