Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
25
09
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort: ,

CPO Nutreco: ‘Inkoop en R&D gaan hand in hand’

CPO Nutreco: ‘Inkoop en R&D gaan hand in hand’

Bij innovatietrajecten van het internationale dierenvoedingsbedrijf Nutreco gaat R&D hand in hand met Inkoop. “Voordat een researcher bedenkt wat hij zou willen doen, moet een inkoper al bedacht hebben waar hij dat zou kunnen kopen. Als je dat pas gaat bedenken als het onderzoekstraject al begonnen is, dan ben je te laat”, vertelt Jurrien Zandbergen, CPO bij Nutreco.

Nutreco is een Nederlandse onderneming voor de productie van en handel in diervoeding en vlees. Het bedrijf had een omzet van 5.6 miljard in 2016. 4 miljard hiervan omvatte de inkoop van grondstoffen. “Inkoop is bij Nutreco essentieel voor het bedrijfsresultaat”, stelt Zandbergen, die die leiding heeft over 80 inkopers wereldwijd. InkopersCafe.nl spreekt de CPO over de innovatietrajecten van Nutreco.

Hoe beginnen jullie met een innovatietraject?
“Naast sourcingplannen maken we ook risicoplannen. Welke risico’s zien we in onze grondstoffen? Dit kan bijvoorbeeld de beschikbaarheid van volume zijn, maar we kijken ook naar risico’s op het gebied van efficiëntie, duurzaamheid en maatschappelijke impact. Dit plan leggen we vervolgens voor bij de afdeling global marketing en duurzaamheid. Vinden we dat we hier als bedrijf een prioriteit aan moeten geven?”

Hoe zorg je dat je direct bij R&D aan tafel zit?
“De grootste uitdaging is early involvement. Hoe zorg je dat je op tijd, en het liefst helemaal aan het begin, aan tafel zit? Onlangs zijn we begonnen met een inkoop-innovatiemanager met een R&D achtergrond. Deze collega hebben we onderdeel van het inkoopteam gemaakt. Hij is aanwezig bij alle processen en stappen die een researcher maakt. Als hij signaleert dat bij een traject externe partijen nodig zijn, dan schakelt hij de juiste inkopers in. Dat werkt voor ons erg goed.”

Welke innovatietrajecten lopen er momenteel?
“We hebben onlangs onder andere naar onze grondstoffen gekeken; wat zijn de meest kritische producten? Visolie is op termijn bijvoorbeeld slecht leverbaar. In de zalmindustrie gaat er namelijk meer vis in, dan eruit komt. De cyclus begint bij algen, die worden gegeten door visjes, die worden gegeten door grotere vissen en dat eet een zalm. Zeer inefficiënt. In de algen zitten namelijk alle omega-oliën die de zalm nodig heeft. Daarom zijn we nu bezig met het vervangen van visolie door algenolie. Als je dat direct in de zalm kunt stoppen, dan heb je de stappen ertussen niet nodig.”

Nutreco werkt ook aan een coating voor de dierenvoeding. “De vraag die we onszelf altijd zullen stellen is: hoe efficiënt is de voeding? Hoeveel grondstoffen stop je in een dier en hoeveel haal je eruit? Hoe efficiënter je keten is, hoe minder milieubelasting. In deze lijn vroegen we ons af: wat is de volgorde van voeding dat je een dier toedient? Met alle stappen in het spijsverteringskanaal kunnen belangrijke stoffen al afgebroken zijn, voordat ze de kans krijgen in de bloedbaan opgenomen te worden. Daarom willen we deze nu beschermen met een coating, zodat ze op de juiste plek worden vrijgelaten.”

Mooie trajecten, maar wat is de rol van Inkoop?
“Het is de rol van Inkoop om op tijd bij de trajecten betrokken te zijn en snel de juiste leveranciers aan tafel te krijgen. Hoe goed kennen wij de leveranciers die best in class zijn? Met nieuwe producten krijgen we daarnaast ook te maken met eigendomsrechten en patenten. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een patent hebben op een product, maar de applicatiekennis ligt bij ons. Hoe ga je daarmee om? Dat blijft onze uitdaging”, aldus Zandbergen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met premium partner SAP Ariba. In een reeks van gesprekken met Procurement Professionals gaan we in op de vraag: hoe kan inkoop zich verder ontwikkelen. Het ultieme doel van SAP Ariba is om de inkoop te ondersteunen op een hoger niveau te komen en hun successen te vieren. Onder de campagne #MakeProcurementAwesome worden inkopers aangemoedigd hun succesverhalen te delen en zo de positie van inkoop te verstevigen.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.