Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
02
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Linsey Knol
Dossier: Economie
Soort:

CPO steeds grotere factor in succes bedrijf

Organisaties verschuiven hun focus in hun supply chain steeds meer van kostenbeperking naar strategische positionering. Daardoor wordt de rol van de Chief Procurement Officer (CPO) steeds significanter in een bedrijf. CPO’s zouden zelfs de sleutel tot overleving kunnen zijn.

Volgens Greg Iaquinto, productstrateeg bij IMB Emptoris, hebben CPO’s een andere plek aan de bestuurstafel gekregen. Een belangrijkere plek, waardoor zij zich niet meer alleen met supply bezighouden, maar ook met zaken als finance en relations. Iaquinto geeft aan dat het inkopen van grondstoffen en onderdelen nog steeds belangrijk is, maar dat er meer verantwoordelijkheden bij komen en dat CPO’s daardoor een grotere factor worden in het succes van een bedrijf.

Globalisatie
Volgens Iaquinto heeft deze ontwikkeling te maken met globalisatie. Bedrijven hebben door dat ze hun grondstoffen overal kunnen sourcen. Hier hebben zij echter wel gecentraliseerde controle voor nodig en die taak rust steeds vaker op de schouders van CPO’s. Vanwege globalisatie zijn er veel meer aspecten waar zij rekening mee moeten houden, zoals regelgeving in andere landen, geopolitieke trends en de kans op natuurrampen.

Analyseren
Nieuwe technieken helpen CPO’s met het uitvoeren van hun taken. Door middel van bijvoorbeeld een SWOT-analyse, kan een CPO bepalen welke leveranciers belangrijk zijn voor een organisatie. Dit is noodzakelijk, aangezien CPO’s de beste deals willen maken en de basis van hun supply chain moeten rationaliseren.

Meer interactie
Van CPO’s wordt nu ook verwacht dat zij meer contact hebben met leveranciers. Social media maken dit mogelijk. Kopers en leveranciers hebben hierdoor veel meer interactie met elkaar, alhoewel de sector supply chain een van de laatste is die meedoet in de hype van social media. Service-innovatie is met deze ontwikkeling een nieuwe kerntaak van de CPO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.